Vad gäller när sambo avlider?

Hej

Jag och min sambo har bott ihop i en gemensam villa i 20 år som han har köpt. Jag betalar hyra till min sambo.

Vi bodde redan tidigare ihop i en annan bostad som han betalade själv.

Han har en vuxen dotter från ett tidigare förhållande som bor på annan ort.

Hans mor är även i livet. Vi har inga gemensamma barn.

Min sambo har obotlig terminal sjukdom.

Vad händer när han avlider?

Blir jag tvungen att flytta?

Ärver jag något? Vi har inte skrivit testamente.

Är jag tvungen att betala hans dotter något för att bo kvar förutom hyra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du anger att du och din partner är sambos blir sambolagen tillämplig i ditt fall.

Sambos ärver ingenting
Eftersom du och din partner bara är sambos och ni inte har skrivit testamente, har du ingen rätt till arv efter din sambo. Enligt den legala arvsordningen blir det i så fall din sambos dotter som kommer ärva efter din sambo (2 kap. 1 § Ärvdabalken).

Dina möjligheter
Du har däremot möjlighet att begära bodelning så att den egendom som ni har som räknas som samboegendom delas lika mellan er. Samboegendom är bostad och bohag (möbler, elektronik i hemmet, inredning och liknande) som ni har köpt för gemensam användning (3 § Sambolagen). Om villan kan räknas som gemensam egendom beror alltså på om ni har köpt den under ert samboförhållande eller i samband med samboförhållandet för att användas av er gemensamt. Det spelar då ingen roll vem som har betalat för bostaden.

Om villan är samboegendom
Om villan kan anses vara samboegendom har du rätt till halva bostadens värde genom bodelningen (14 § Sambolagen). I det fallet har du möjlighet att få överta bostaden mot avräkning på din del av det du får ut genom bodelningen, förutsatt att det är du som bäst behöver bostaden (16 § Sambolagen). Det är möjligt att du kan anses vara den som bäst behöver bostaden eftersom det framkommer att din sambos dotter bor på annan ort.

Om villan inte är samboegendom
Om villan inte är samboegendom ingår den inte i bodelningen. I detta fall är det inte troligt att du får bo kvar i villan, utan att du blir tvungen att flytta, eftersom det krävs synnerliga skäl för du ska få bo kvar om villan inte är samboegendom och ni inte har några gemensamma barn (22 § Sambolagen).

Det är dock möjligt för dig och din sambos dotter att avtala om att du får hyra bostaden av henne så att du får bo kvar i bostaden av den anledningen. Vi på Lawline hjälper er gärna vidare med att upprätta ett sådant avtal om det blir aktuellt.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga! Ta hand om varandra.

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare