Vad gäller när man sammanblandar enskild egendom med samboegendom?

Hej,

Min föredetta sambo fick 250000 kr i arv och det skrevs ett gåvobrev det det står att det skulle vara hans enskilda egendom. Vi hsr använt en del av dessa pengar för att renovera vårt hus.

Tyvärr ska vi nu separera och ev husförsäljning/bodelning kommer ske. Hur fungerar det med dessa pengar då, är jag skyldig att betala tillbaka honom dessa ca 130.000 kr som han lagt ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom ni varit sambor är det sambolagens regler som gäller (1 § SamboL). Det som ska ingå i en bodelning är er samboegendom (8 § SamboL). Till samboegendom räknas er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Till samboegendom hör t.ex. möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § SamboL). Däremot ingår in sådant som är enskild egendom, och inte heller bankmedel.

Det är troligt att de pengar som var din sambos enskilda egendom förlorat sin karaktär då de sammanblandats med er samboegendom (bostaden). I NJA 1992 s. 773 hade en make satt in pengar i form av enskild egendom på ett gemensamt konto med redan tidigare insatta medel av makarna. Högsta domstolen beslutade i fallet att pengarna hade förlorat karaktären av enskild egendom genom insättningen på kontot. Ett liknande resonemang är rimligt att föra i ert fall; i samband med att pengarna användes för att renovera er samboegendom förlorade de karaktären av enskild egendom varför du inte är skyldig att betala din sambo de 130.000 kr han använt för renovering.

Sammanfattningsvis har de pengar din f.d. sambo investerat i er samboegendom förlorat karaktären av enskild egendom. Därav är du inte heller skyldig att betala tillbaka de pengarna till honom. Jag vill dock göra dig uppmärksam på att om ni inte kan enas är det i slutändan domstol som får avgöra ärendet och det kommer att göras en bedömning i det enskilda fallet. Det är däremot troligt, med ledning av bland annat ovanstående rättsfall, att pengarna förlorat karaktären av enskild egendom.

Vill du ha en djupare utredning av ditt fall eller någon som företräder dig i ärendet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av Lawlines jurister. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per e-post, Skype och telefon; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare