Vad gäller när inneboende säger upp kontraktet innan inflytt?

Hej!

Jag och min nya inneboende skrev kontrakt i förrgår (12/6) och idag (14/6) så meddelade hon via sms att hon har fått ett förstahandskontrakt på en annan lägenhet, så hon vill därför bryta vårat kontrakt.

I kontraktet står det att det ska vara en månads uppsägningstid och att inflytt kommer ske 30/6. Min fråga är nu: Har jag rätt att kräva henne på en månadshyra?

Och hur går jag tillväga vid denna "krävning"?

Hon tycker ju givetvis att hon inte ska betala eftersom hon inte har flyttat in än. Vi bestämde muntligt att hon skulle betala hyran och deposition den 25:e.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om hyresförhållanden finns i 12 kap jordabalken (detta kapitel brukar även kallas hyreslagen). Om inget annat överenskommits anses ett hyresavtal gälla tills vidare, se 12 kap 3 § jordabalken. I 12 kap 4 § jordabalken står att ett sådant avtal har en uppsägningstid på tre månader. Reglerna i 12 kap jordabalken är tvingande till förmån för hyresgästen. Detta innebär att man kan avtala om en kortare uppsägningstid, som ni har gjort, men vill hyresgästen ha den längre uppsägningstiden som följer av lagen måste hyresvärden gå med på det.

I ditt fall verkar hyresgästen vilja ha så kort uppsägningstid som möjligt, varför den uppsägningstid om en månad ni kommit överens om gäller. I vissa fall som anges i 12 kap 6 § jordabalken med hänvisningar kan en hyresgäst ha rätt till omedelbar uppsägning. Inget av dessa specialfall gäller dock er situation. Därför måste din inneboende uppfylla sin del av avtalet, dvs betala hyra, under uppsägningstiden på en månad. I första hand begär du betalning av henne med hänvisning till avtalet. Ger detta inget resultat kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp med ett betalningsföreläggande.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare