Vad gäller när ens sambo har betalat sin egna skuld, är jag återbetalningsskyldig?

När jag träffade min sambo hade jag en skuld hos kronofogden. Min sambo tog då ett lån och betalade skulden. Nu 9 år senare när vi separerar kräver han mig på dessa pengar. Vi har 2 gemensamma barn som bor varannan vecka. Inga papper är skrivna. Jag har mest varit hemma med barnen och han har jobbat. Är jag skyldig att betala honom för hela skulden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första hand kan det konstateras att pengar inte är att betrakta som samboegendom, således blir reglerna om bodelning enligt sambolagen inte relevant för att besvara din fråga förutsatt att lånet inte hänfört sig till samboegendom såsom eran gemensam bostad eller bohag till denna bostad (jfr 3 § sambolagen). Hädanefter utgår jag från att lånet inte hänfört sig någon samboegendom. Vidare kan det konstateras att (den eventuella) fordran (alltså skulden) inte har preskriberats eftersom det ännu inte gått tio år (se 2 § preskriptionslagen). Det fråga som då snarare ställs på sin spetts är hur vi ska betrakta din sambos betalning av din skuld, antingen ser vi det som en gåva (du blir inte återbetalningsskyldig) eller ser vi det som försträckning, alltså en form av lån (du blir återbetalningsskyldig). Eftersom det inte finns några skrivna papper är det sannolikt att frågan kommer hänga på vem som har bevisbördan för sitt påstående. Jag utgår då från att du vill visa att det utgör en gåva och att din sambo vill visa det rört sig om en försträckning.

Ett liknande fall har tidigare prövats av Högsta domstolen i NJA 2019 s 23. I detta fall hade ena sambon betalat fakturor som avsett den andra sambons egendom som inte utgjorde samboegendom. Mot bakgrund av den ekonomiska gemenskap som sambor lever i och som normalt innefattar ett stort antal ekonomiska händelser menade Högsta domstlen att bevisbördan ska placeras på den som påstår att betalningen utgjort en försträckning. Baserat på detta rättsfall kan vi då konstatera att det är din sambo som måste bevisa ("styrka") sitt påstående att det rört sig om en försträckning, alltså att betalningen villkorades av att du skulle betala tillbaka. Om din sambo inte lyckas göra detta kommer han inte troligen nå någon framgång med ditt betalningskrav.

Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det kvarstår några frågor är du självklart välkommen att åter höra av dig till Lawline.

Hugo ClemedtsonRådgivare