Vad gäller när en testamentstagare avlider före en testator?

Vad gäller om gåvomttagen avlider före testatorn. Arvsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du syftar på vad som gäller om en testamentstagare avlider före en testator. När det gäller testamenten så är huvudregeln att de ska tolkas utifrån testatorns vilja vid upprättandet, vilket anges i 11 kap 1 § Ärvdabalk (1958:637). I 11 kap 6 § Ärvdabalken regleras vad som ska gälla om en testamentstagare avlider innan dennes rätt har inträtt. Där anges att testamentstagarens avkomlingar, i en sådan situation, ska träda i dennes ställe och ärva istället för denne. Detta förutsätter dock att avkomlingarna är arvsberättigade efter testatorn, enligt den legala arvsordningen. Om så inte är fallet så ska testamentet tolkas utifrån testatorns vilja. Det innebär att man kommer att utgå från hur man tror att testatorn hade önskat att arvet skulle fördelas vid en sådan situation, och därefter bestämma vem som ska ärva istället för den avlidne testamentstagaren.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare