Vad gäller när en katt skadar en annan katt?

Vi har en liten katt på 2 år som har blivit illa biten och klöst av våran grann katt i våran trädgård. Hon fick sys med många stygn, samt även flygit på dotterns katt. Som jag fick sära på, så nu blir våran lilla katt rädd att se den så hon bara skakar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår det som att eran katt har blivit skadad av eran grannkatt och har fått sys, samt är väldigt rädd för att träffa grannkatten igen. Jag tolkar det som att katten är en utekatt, eftersom ni säger att skadan har skett i eran trädgård.

Jag kan dock inte urskilja någon fråga i din text, varav det skulle underlätta mycket om du skulle vilja skicka in en ny fråga där du specificerar din frågeställning och vad du undrar över kring situationen.

Jag kan försöka, utifrån den information jag har fått, att behandla din fråga allmänt och ange vilka lagar som kan komma att vara aktuella osv.

Det finns flera lagar som kan bli aktuella på situationen, några exempel är djurskyddslagen (DL), lagen om tillsyn över hundar och katter (djurtillsynslagen) och skadeståndslagen (SkL).

Svår situation rättsligt sett

Det första jag kan säga är att det är svårt att rättsligt behandla en sådan här situation, eftersom det handlar om katternas biologiska beteende (eftersom de utvecklas till att bli rovdjur) och om dess naturliga behov att vistas utomhus.

Enligt djurskyddslagen ska djur hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att de kan utföra sådana beteenden som de är starkt motiverade för och som är viktiga för deras välbefinnande (naturligt beteende) (2 kap. 2 andra punkten DL). De ska även behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom (2 kap. 1 § DL).

Men om en katt blir skadad av en annan katt, finns det möjlighet för kattägarna att få skadestånd.

Lagen om tillsyn över hundar och katter, samt Skadeståndslagen

1 § djurtillsynslagen anger att katter ska “hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.”. Dock innebär inte detta ett strikt ansvar, till skillnad från hundägare, eftersom katter i allmänhet anses ha en friare natur än hundar.

Så för katter och kattägare gäller normala skadeståndsregler (2 kap. 1 § SkL) och därmed krävs uppsåt eller vårdslöshet. Dock bör man alltid ha koll på sitt husdjur så gott det går, så att denne inte skadar något eller någon annan.

Sammanfattning

Som nämnt innan, kan jag inte urskilja en frågeställning i din text, varav jag skulle vilja be dig att skicka in ytterligare en fråga för att förtydliga vad det är du faktiskt undrar över.

Så länge har jag sammanställt allmänt kring vad som gäller när en katt blir skadad av en annan katt, ifall det är vad du undrar över.

Som jag nämnt tidigare, är det lite svårt att rättsligt behandla en sådan här situation, eftersom lagen säger att katter har rätt att utföra deras naturliga beteenden och katter utvecklas till att bli rovdjur. Samtidigt som det finns lagar som ger kattägare rätt till skadestånd ifall deras katt blir skadade av en annan katt och kattägaren där haft uppsåt eller varit vårdslös.

Det är en svår balansgång, mellan att katten ska få utföra sina behov och vad som är deras naturliga beteende, samtidigt som man bör hålla koll på sin katt så att den inte skadar något eller någon annan.

Hoppas detta gav lite klarhet i din fråga. Som sagt, skicka in en ny fråga och förtydliga din frågeställning, så ska vi försöka svara på den så gott vi kan! Om du har några andra frågor är det bara att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare