Vad gäller när en faster har testamenterat hela sin kvarlåtenskap till 3 syskonbarn?

En faster har testamenterat hela sin kvarlåtenskap till 3 syskonbarn att dela lika. Brodern som är far till syskonbarnen lever ej. Dock lever en syster. Föräldrarna döda. Ytterligare syskon har aldrig funnits. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Personer utan barn kan testamentera sin kvarlåtenskap precis som de vill
Bestämmelser om arv och testamente finns i Ärvdabalken (ÄB). Jag utgår från att fastern inte hade några egna barn eftersom du inte nämner något om det. Barn och barnbarn är så kallade bröstarvingar och har alltid rätt till en viss del av arvet (ÄB 7 kap. 1 §). En person som inte har barn får däremot i princip göra precis vad denne vill med dennes egendom när det kommer till arv, inga andra släktingar har någon rätt till arv om personen väljer att testamentera bort hela kvarlåtenskapen.

Fastern kan alltså utan hinder testamentera hela sin kvarlåtenskap till de tre syskonbarnen att dela lika. Systern har ingen rätt att få ta del av arvet och inte heller föräldrarna hade haft någon arvsrätt om de levat.

Sammanfattningsvis har de tre syskonbarnen rätt till lika delar av fasterns arv i enlighet med testamentet.

Detta förutsätter också att testamentet är skrivet i enlighet med lagens formkrav, testamentet ska vara:
- skriftligt,
- underskrivet av fastern samt
- bevittnat och underskrivet av två vittnen (ÄB 10 kap. 1 §).

Skulle det uppstå ytterligare funderingar eller problem gällande testamentet eller fördelningen av arvet är du välkommen att antingen ställa en ny fråga eller kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare