Vad gäller för uppsägning av hyreskontrakt vid oanträffbar hyresvärd?

Vad gäller vid uppsägning av hyreskontrakt när hyresvärden inte är anträffbar, svarar inte i telefon eller på sms eller brev?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av 12 kap JB (hyreslagen).

Det är viktigt att uppsägningen sker i rätt tid. Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen (12 kap 4 § JB).

En uppsägning ska vara skriftlig om hyresförhållandet varat i mer än tre månader (12 kap. 8 § JB). Uppsägningen ska även vara riktad till hyresvärden, innehålla information om vilken lägenhet som sägs upp samt vem som gör uppsägningen.

Om du skickar uppsägningen i ett rekommenderat brev gäller uppsägningen från det datum som står på poskkvittot (12 kap 8 § 4 st JB). Detta gäller alltså även om inte hyresvärden löser ut det rekommenderade brevet. Är din uppsägning inte skickad med rekommenderat brev måste hyresvärden bekräfta att uppsägningen togs emot. Mot bakgrund av att din hyresvärd inte verkar vara  anträffbar är min rekommendation att du skickar uppsägningen i form av ett rekomenderat brev.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Lawline RådgivareRådgivare