Vad gäller för tillgång till och export av data när tjänsten avslutas?
Lawline svarar
Hej och tack för att du väner dig till Lawline med din fråga!
Tillgång till och export av er data
I samband med att tjänsten avslutas, enligt punkt 7 (Uppsägning och avslutning av tjänsten), anges att allt innehåll blir otillgängligt om kontot avslutas. Detta tolkar jag innebär att ni riskerar att förlora er data om ni inte hinner exportera den innan tjänsten stänger ner. Villkoren nämner inte direkt vad Eskog har för skyldigheter när de stänger ned sin tjänst.
Vad kan ni göra?
Det verkar inte, av avtalsvillkoren att tyda, att ni skulle ha rätt att ta med all data. Även fast detta inte står uttryckligt angivet tänker jag att det inte finns något som hindrar dem från att vilja vara behjälpliga med detta. Ni bör kontakta Eskog och begära att de tillhandahåller all data innan tjänsten avslutas, alternativt att ni själva laddar ner det. Om de inte erbjuder ett lämpligt format för export (exempelvis ett strukturerat, maskinläsbart format), kan ni påtala detta som ett problem.
Hoppas detta besvarade er fråga. Tveka inte att höra av er om ni har ytterligare funderingar eller behöver vidare hjälp.