Vad gäller för sambors arvsrätt när sambolagen har avtalats bort?

Hej!

Ärver jag något av min sambo som avlidit när vi avtalat bort sambolagen? Han har barn sen tidigare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga sorgen. Tyvärr är det så att även om sambolagen har avtalats bort så har sambors inte någon lagstadgad rätt att taga arv efter varandra. För att sambos ska kunna ärva varandra krävs det att det finns ett testamente upprättat där denna önskan framgår.

I detta fallet kommer det att vara din sambos barn i egenskap av bröstarvingar som ärver din sambos kvarlåtenskap (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp och om du har fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på nytt!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare