Vad gäller för samboavtal vid köp av gemensam bostadsrätt?

Hej!

Jag och min sambo går i tankarna på att köpa lägenhet. Vi bor för närvarande i en hyresrätt. Då jag tar studielån, har vi bestämt att min sambo ska stå som ensam låntagare, då jag som student ej är beviljad att låna. Dock har vi tänkt dela 50/50 på kontantinsatsen, och ser lägenheten som vår bara det att min sambo står på lånet.

Vi önskar skriva ett avtal där det står att jag ska betala honom häften av lån/amortering/hyra varje månad, samt att vi har betalat kontantinsatsen med hälften var. Låter detta rimligt? Måste man ha ett avtal klart INNAN man börjar buda/köpa lägenhet för att avtalet ska gälla, eller kan man anteckna ett samboavtal efter att vi köpt lägenheten (50/50 kontantinsats, men sambon står på lånet).

Jättetacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du behöver inte ha skrivit ett avtal innan köpet av bostaden för att avtalet ska bli gällande mellan er. Ert avtal låter rimligt, då det kan vara bra att ha som bevismaterial för vad ni kommit överens om och vem som betalat vad vid en eventuell separation.

Jag vet inte om ni har reglerat mer i ert avtal som exempelvis vad som ska ingå vid en framtida bodelning eller liknande, men med samboavtal brukar avses ett avtal där man reglerar vilken egendom som ska ingå respektive inte ingå vid en framtida bodelning mellan sambos om de separerar. Detta framgår av 9 § sambolagen. Bodelning innebär att man delar lika på all er samboegendom vid en separation, om någon av er begär det och om inget samboavtal finns som reglerar era egendomsförhållanden.

Beroende på hur ni har formulerat ert avtal kan det vara ett samboavtal i den meningen att det du har betalat respektive han har betalat ska vara era andelar vid en separation, och att någon bodelning därför inte behöver göras på er gemensamma bostad.

För att få till ett avtal som ger de resultat ni vill rekommenderar jag er att ta hjälp av någon av våra jurister, som enkelt kan hjälpa er att skriva ett samboavtal. Ni mailar då info@lawline.se.

Hoppas mitt svar hjälpt er!

Lawline RådgivareRådgivare