Vad gäller för körkortsindragning vid narkotikabrott?

Hej! För ca 4 år sedan blev jag tagen på stan av polisen och fick pissa och då hade jag thc i mitt urin som resulterade till ringa narkotika brott. För ca 3 år efter det skaffade jag mitt körkort. Sen nu för ca 1 vecka sedan blev jag och mina polare tagna när vi tog studenten och jag fick pissa och har inte fått svar på vad jag pissade men jag kommer med stor sannolikhet så kommer provet slå ut på kokain och eventuellt thc. Var första och sista gången jag testar kokain och sista för att röka cannabis. Nu till min fråga, tror ni att jag kommer bli av med mitt körkort ? Har fortfarande prövotid på körkortet för har haft det i lite över ett år. Har inget jobb en men håller på att söka och kommer att behöva ha mitt körkort på jobbet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Körkort kan dras in bland annat i enlighet med Körkortslagen 5 kap. 3 § 5 p. som anger att även händelser utanför trafiken kan leda till indragande, på grund av opålitlighet i nykterhetsanseende. Detta innebär att opålitligt beteende på grund av alkohol eller narkotika kan leda till att ditt körkort dras in även om det inte är i trafiken.

Tyvärr finns lite praxis på området, i ett fall från 1992 ledde dock ringa narkotikabrott inte till att körkortet drogs in. Bestämmelsen har dock ändrat lydelse sedan dess och dess betydelse är inte helt klar. Det transportstyrelsen som fattar beslutet om att dra in körkortet och du har då möjligheten att inkomma med synpunkter och framställa din version av händelsen.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare