FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/04/2017

Vad gäller för fritidshus som ägs av endast en make vid en skilsmässa?

Hej! Jag har en fråga gällande fastigheter efter skilsmässa. Mina föräldrar håller på att separera. Min mor har under äktenskapet köpt en sommarstuga tillsammans med tre av sina syskon. Mina föräldrar har haft gemensam ekonomi och spenderat mycket tid i stugan tillsammans men det är hon som har stått för banklånet till stugan och som tillsammans med syskonen står som ägare. Nu undrar jag om min far efter skilsmässan har någon juridisk rätt till del av denna stuga.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Vid en skilsmässa görs en bodelning (se Äktenskapsbalken 9 kap. 1 §) . Allt makarnas giftorättsgods tas med i bodelningen (se Äktenskapsbalken 10 kap. 1 §). Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (se Äktenskapsbalken 7 kap. 1 §). Om din mamma och pappa inte har skrivit äktenskapsförord som gör hennes del i stugan till enskild egendom eller om hon har köpt den med pengar som inte är enskild egendom pga. villkor vid arv eller gåva så är hennes del i stugan giftorättsgods (vad som är enskild egendom räknas upp i äktenskapsbalken 7 kap. 2 §).

Det som händer då är att den kommer tas med i bodelningen, din pappa kommer därför ha rätt till halva värdet av hennes del i stugan.

Hoppas du fått svar på din fråga.
Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare