Vad gäller för en bröstarvinge om föräldern har testamenterat bort arvet?

Hej,

min pappa dog för ett litet tag sedan och efterlämnade en maka och 3 särkullbarn. I och med bodelningen kommer det fram att det finns ett testamente som i stort sett ger min pappas nya fru alla hans tillgångar och bostaden. Vi blev självklart både chockade och ledsna över detta då min pappa var väldigt sjuk i alzheimers och vi är övertygade om att han inte skulle göra detta om han varit helt frisk.

Hur fungerar lagen för oss bröstarvingar? Jag har för mig att det inte går att skriva bort vår arvsrätt. Och hur gör vi för att motsätta oss testamentet? Måste vi meddela någon myndighet eller bodelaren (en jurist) att vi inte accepterar det testamentet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Jag kommer först att gå igenom testamentets (eventuella) ogiltighet, eftersom du skriver att er pappa hade alzheimers. Jag kommer sedan att gå igenom hur lagen ser ut för er bröstarvingar, och hur ni ska göra för att motsätta er testamentet. Regler om arv och testamenten finns i ärvdabalken (ÄB).

Är testamentet giltigt?

Ett testamente gäller inte om det har skrivits under påverkan av så kallad "psykisk störning" (13 kap. 2 § ÄB). Jag tolkar det som att er pappa skrev testamentet när han redan hade fått alzheimers, och det är därför möjligt att testamentet inte är giltigt. Som bröstarvinge är det då möjligt att väcka en klandertalan. Detta måste göras inom sex månader från det att du fick del av testamentet, dvs. den tidpunkt då du fick reda på testamentets innehåll (14 kap. 5 § ÄB). En klandertalan väcks genom att du skickar in en stämningsansökan mot den som har rätt att ärva enligt testamentet, alltså er pappas nya fru. Stämningsansökan ska skickas till tingsrätten.

Vilken rätt till arv har du som bröstarvinge?

Oavsett om testamentet är giltigt eller ogiltigt har du och dina syskon alltid rätt att få ut era så kallade "laglotter". Laglotten utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Jag kommer att förtydliga detta med ett exempel:

Låt oss säga att arvet efter er pappa är 150 000 kr. Om det inte hade funnits något testamente hade ni tre bröstarvingar fått en tredjedel vardera av arvet, dvs. 50 000 kr. Detta är era arvslotter. Eftersom laglotten utgör hälften av arvslotten blir det 25 000 kr (dvs. 50 000/2 = 25 000).

Det är alltså inte möjligt för er pappa att testamentera bort alla tillgångar, eftersom du och dina syskon alltid har rätt att få ut era laglotter. När ni har fått era laglotter kan däremot det som blir över av arvet gå till er pappas nya fru, enligt vad som står i testamentet.

Hur gör man för att få ut sin laglott?

För att du och dina syskon ska få ut era laglotter måste ni begära jämkning av testamentet. Detta måste göras inom sex månader från det att ni fick del av testamentet (7 kap. 3 § ÄB). Om ni inte begär jämkning inom denna tid blir alltså testamentet gällande även om det kränker era laglotter. Eftersom du skriver att ni är tre syskon är det också viktigt att ni alla tre begär jämkning av testamentet. Om någon bröstarvinge inte begär jämkning blir testamentet gällande mot den personen, och då riskerar denne att bli helt utan arv.

För att begära jämkning ska ni i första hand vända er till testamentstagaren (dvs. er pappas nya fru) och begära av henne att få ut era laglotter. Om hon inte vill ge ut era laglotter måste ni istället väcka talan om jämkning hos tingsrätten.

Avslutande råd

Jag skulle rekommendera att du/ni i första hand väcker en klandertalan hos tingsrätten, eftersom testamentet då eventuellt kan ogiltigförklaras. Om tingsrätten bedömer att testamentet är ogiltigt ska arvet istället fördelas enligt reglerna i ärvdabalken. Detta innebär att du och dina syskon som utgångspunkt delar lika på hela arvet (2 kap. 1 § ÄB).

Om tingsrätten bedömer att testamentet är giltigt blir det istället aktuellt att begära jämkning. Vid jämkning fortsätter testamentet att gälla, men du och dina syskon får ut era laglotter. Det som blir kvar av arvet kommer däremot fortfarande att gå till er pappas nya fru. Det är alltså mer förmånligt för er bröstarvingar att i första hand väcka en klandertalan, och endast i andra hand väcka talan om jämkning. Du kan läsa mer om klander och jämkning av testamente här.

Om du behöver hjälp med att klandra eller jämka testamentet kan du boka en tid hos någon av våra jurister här på Lawline. Du kan boka en tid direkt här.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare