Vad gäller för ansökan om svenskt medborgarskap?

Hej,

Jag flyttade till Sverige i juni 2014 och har uppehållstillstånd. I juni 2017 skickade jag in en ansökan om svenskt medborgarskap till Migrationsverket på grund av att jag var gift med min ex man under 3 års tid. I september 2017 skilde vi oss.

Har jag rättigheter till att få det? Skilsmässan ägde rum efter att jag skickade min ansökan.

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har förstått din fråga, så undrar du om kan bli beviljad svenskt medborgarskap efter att ha genomgått en skilsmässa 3 månader efter sin ansökan.

Som huvudregel gäller att du ska ha varit bosatt i Sverige under 5 år och haft permanent uppehållstillstånd under hela den tiden. Din skilsmässa spelar därför ingen roll i denna fråga just nu, eftersom du inte uppfyller detta hemvistkrav som Migrationsverket kräver för att kunna bevilja medborgarskap.

Fler regler om vad som krävs för svenskt medborgarskap finner du här:
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna.html

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare