FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/06/2018

Vad gäller bodelning under betänketid samt den gemensamma bostaden vid skilsmässa?

Hej!

Jag och min man skall skiljas, men vi har ännu inte lämnat in ansökan o skilsmässa och har gemensamma barn så jag antar att det är 6månaders prövotid från det att papperna lämnas in tills den går igenom. Nu undrar jag vad som gäller vid skilsmässa och bodelning.

1. Kan han kräva omedelbar bodelning innan skilsmässan gått igenom?

2. Vi har ett gemensamt hus, vid bodelning innan skilsmässan är klar, kan han kräva att få lösa ut mig och överta ägandet av hela, alternativt att jag löser ut honom. Eller kan vi stå kvar som ägare till 1/2 huset var tillsvidare?

Jättetacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

När bodelning ska ske

Jag antar att ni inte har någon enskild egendom, utan att allt är giftorättsgods. Giftorättsgodset är det som ska fördelas mellan makarna genom bodelning med anledning av skilsmässan, se Äktenskapsbalken 9 kap. 1 §. Enligt Äktenskapsbalken 9 kap. 2 § ska bodelningen göras med utgångspunkt i det egendomsförhållande som föreligger när ansökan om skilsmässa lämnades in, det vill säga att förändringar i ekonomi eller egendom som sker efter denna dag inte blir gällande vid bodelningen och makarna har redovisningsplikt. Enligt huvudregeln i Äktenskapsbalken 9 kap 4 § bodelningen ska förrättas när äktenskapet upplösts, dock ska det ske genast om någon av makarna begär det då mål om äktenskapsskillnad pågår.

Gemensam bostad

Jag antar att huset utgör er gemensamma bostad och då gäller särskild reglering enligt Äktenskapsbalken 7 kap. 4 § och 11 kap. 8 §. Enligt dessa regler ska den make som bäst behöver den gemensamma bostaden tilldelas den i bodelningen, i regel är det maken barnen ska bo med om gemensamma barn finns. Detta ska dock bara ske om det kan anses skäligt, och det inte finns skäl som talar mot att den maken ska få bostaden. Den make som erhåller bostaden ska räkna av värdet av den på sin lott i bodelningen, och lån finns skrivs dessa då över på den maken. Om inte tillräckligt värde finns i bodelningen för att täcka värdet av bostaden uppstår en skuld makarna emellan enligt Äktenskapsbalken 11 kap. 11§.

Svar på dina frågor

För att besvara din första fråga så kan din man kräva att bodelning ska ske innan betänketiden är över och skilsmässan gått igenom. För att besvara din andra fråga så finns ingen generell rätt för en make att kräva att få ägandet till den gemensamma bostaden, utan den ska tilldelas den som har bäst behov av den. Faktorer som väger in i den bedömningen är bland annat var gemensamma barn ska bo efter skilsmässan, samt sådana omständigheter som att bostaden utgör en släktgård eller liknande för den ena maken. Tekniskt sett kan ni stå kvar som ägare till huset båda två, men jag skulle inte rekommendera det då det kan leda till problem i framtiden eftersom ni äger lika stor del och således kommer behöva komma överens i alla frågor rörande huset.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare