FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/07/2022

Vad gäller beträffande standardavtal?

Om jag först efter betalning får ta del av avtalsvillkor, men som kräver signering för att jag ska få åtkomst till produkten, vad gäller då för mig som konsument om jag väljer att inte tacka ja och godkänna villkoren?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

För att avtalsvillkor i form av standardavtal ska vara bindande krävs det i regel att de getts tillkänna på ett tydligt sätt i samband med huvudavtalet (här köpet). För att bli bunden av ett standardavtal måste avtalsvillkorens existens med andra ord ha kommit till din kännedom vid köpet, och du ska dessutom haft möjlighet att ta till dig dem. (Det finns däremot inget krav på att du faktiskt läst igenom varje villkor; standardavtal är bindande så fort det godkänts.) Allt detta enligt Högsta domstolen, genom rättsfallet NJA 2011 s. 600. Att standardavtal som riktar sig till konsumenter (vilket jag antar du handlar som i fallet) måste tillkännagivas konsumenten framgår dessutom av EU-direktiv och EU-domstolens praxis (se t.ex.  avtalsvillkorsdirektivet, ingressens punkt 20, och C-92/11, RWE Vertrieb, EU:C:2013:180 punkt 43).

Omständigheterna i din fråga tyder på att standardavtalet inte har tillkännagivits vid ert avtal utan först i efterhand. Säljaren har då brustit i sina skyldigheter att tillkännage avtalsvillkoren på ett tydligt sätt i samband med avtalet, och de bör därmed inte anses vara en del av huvudavtalet. Såvida du inte tidigare godkänt att köpeavtalet får följas upp av efteravtal, finns det inte heller någon skyldighet för dig att acceptera de nyuppkomna villkoren. Säljaren är då skyldig att leverera produkten i enlighet med huvudavtalet, även om du vägrar ingå det nya tillhörande avtalet med honom. Detta har du rätt att kräva av säljaren (3 kap. 4 § konsumentköplagen). Skulle säljaren fortsatt vägra dig produkten har du rätt att häva köpet (d.v.s. rätt till full återbetalning) (3 kap. 5 § konsumentköplagen). Det kan göra säljaren ersättningsskyldig för extrakostnader du får på grund av hans avtalsbrott. Skulle du till exempel behöva köpa en likvärdig produkt av en annan säljare som kostar mer, kan den tidigare säljaren behöva stå för mellanskillnaden (6 kap. 4 § konsumentköplagen).

Sammanfattning

I Sverige råder avtalsfrihet. Det innebär inte bara att man som huvudregel får ingå avtal om vad som helst, utan också att ingen måste ingå avtal om någonting. (Var och en är som utgångspunkt fri att ingå avtal, och fri att inte ingå avtal.) En säljare kan som del av varje försäljningsavtal kräva att tillhörande standardavtal ska godkännas för att köpet ska få genomföras. Säljaren måste då dock tydligt tillkännage standardavtalet för köparen för att de allmänna villkoren ska bli en del av avtalet. Detta tycks inte ha gjorts i ditt fall, utan ett tvångsavtal har uppkommit i efterhand. Detta måste du naturligtvis inte acceptera, utan säljaren är skyldig att leverera produkten enligt huvudavtalet oavsett. Skulle säljaren vägra detta har du rätt att vidta köprättsliga åtgärder, vilket bland annat kan innebära att säljaren får ersätta dina kostnader.

Behöver du ytterligare hjälp är det bara att återkomma med en ny fråga, eller boka en tid hos våra jurister via lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare