Vad gäller angående besittningsrätt vid uthyrning av lägenhet i ett tvåfamiljshus?

Hej,

Vi har ett hyreskontrakt på en lgh i ett tvåfamiljshus där det står inskrivet: löpande 3 månaders kontrakt som förlängs med tre månader varje månad vid den 1:e. Det finns inget annat skrivet, utöver detta hyreskontrakt. Vi är nu uppsagda och måste vara utflyttade den sista april. Vill bara veta om detta är helt okej? Vi är en barnfamilj och i nuläget är vi bostadslösa den 1/4, så svårt att hitta ett liknande boende. Ägaren säger att han ska ha hela huset själv. Vad gäller med besittningsrätt och vad innebär den isf för oss?

Vänligen,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln:

Då en hyresgäst hyr en bostadslägenhet har denne enligt huvudregeln rätt till förlängning av hyresavtalet om det sägs upp av hyresvärden och kan då inte bli uppsagd från sin lägenhet hur som helst, dvs s.k "besittningsskydd", 12 kap 46 § 1 st JB.

Undantag när det gäller tvåfamiljshus:

Huvudregel gäller dock inte när hyresavtalet avser en lägenhet i ett tvåfamiljshus och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse av att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta, 12 kap 46 § 2 st p. 6 JB.

Då en bostadslägenhet hyrs i ett tvåfamiljshus gäller alltså inte besittningsskyddet enligt huvudregeln om hyresvärden påvisar en besittningsbrytande grund och då upplåtelsen av lägenheten inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet. Att hyresvärden avser att själv bosätta sig i huset eller sälja det är exempel på giltiga grunder som är besittningsbrytande. Om hyresvärden har ett verkligt behov av lägenheten som sin bostad prövas dock normalt inte, utan det räcker med att lägenheten är att betrakta som bostad för ägaren (prop 1993/94:199 s. 82).

När det rör sig om lägenheter i tvåfamiljshus är alltså utgångspunkten att hyresgästens besittning bryts om hyresvärden har giltiga skäl att säga upp avtalet. Utgångspunkten är då att hyresförhållandet upplöses, i alla fall på sikt.

I nuvarande fall har hyresvärden ett intresse av att själv utnyttja lägenheten vilket innebär att han har rätt att säga upp ert hyreskontrakt, under förutsättning att hans uthyrning inte ingår i en affärsmässig verksamhet. Han måste dock ta hänsyn till att det kan ta tid för er att hitta ett nytt boende, hyresgästen ska alltså ges skäligt rådrum för att hitta en annan bostad. Skäligt rådrum bör i vart fall vara minst en månad.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, tveka inte att höra av dig igen om du har fler funderingar.

Med vänlig hälsning,

Amanda KeithRådgivare