Vad för skydd har man som hyresgäst

Hej!

Jag bor i en hyresrätt och har haft problem med kylan under flera år. Äntligen gjordes en mätning men denna utfördes av hyresvärden själva, vilket visade på att temperaturen är tillräckligt hög (18 grader), medan jag själv mätte under samma period som visade mellan ca 14-17 grader hemma. Jag tror tyvärr min hyresvärd ljuger om siffrorna för att slippa göra åtgärder och/eller sänka hyran. Kan man överklaga någonstans för att få en opartisk mätning? I samband med detta försöker hyresvärden göra sig av med mig genom att påstå att grannar klagat, även fast jag endast är i lägenheten några gånger i månaden och då endast för övernattning. Jag tror nämligen de inte vill ha mig som boende, och det känns som att de har all rätt på sin sida utan att bevisbörda krävs.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

Om du vill överklaga eller tvinga din hyresvärd att göra något så kan du gå till hyresnämnden. Enligt 12 kap. 11 § p. 5 Jordabalken (11§ gäller även för brister efter man tillträtt lägenheten) kan du överklaga till hyresnämnden och då kan nämnden ålägga hyresvärden att höja temperaturen. Om din hyresvärd påvisar att temperaturen överstiger 18 grader kan du med dina egna mätningar visa att den är lägre, båda har lika högt bevisvärde så jag rekommenderar att du mäter fler gånger för att få starkare bevis. Om du dessutom känner att du haft brister i din nyttjanderätt (som att temperaturen är alldeles för låg) har du rätt till skälig nedsättning av hyran under den tiden du först påpekade detta till hyresvärden, till den tiden bristen är fixad, enligt 12 kap 11 § p. 3, detta kan du också begära hos hyresnämnden.

Vidare till klagomålen. Enligt 12 kap. 25 § har du som hyresgäst en skyldighet att se till att ingen störs något större, och för att kunna säga upp ditt avtal, enligt 12 kap. 42 § p. 6, så ska denne i första hand säga till dig om störningarna så du har chans att tillrätta dig, hyresvärden ska även meddela socialnämnden. Dessutom ska klagomålen kunna dokumenteras av de andra hyresgästerna, exempelvis kan en hyresgäst inte klaga till hyresvärden om en annan hyresgäst och få denne vräkt utan att dokumenterat när störningarna skett. Då finns det ju inga bevis på att en eventuell störning har skett.

Sammanfattningsvis kan du ålägga din hyresvärd att göra saker genom att begära det hos hyresnämnden. För att bli vräkt måste det ha varit ett flertal större störningar som även dokumenterats (datum, tid, och vilken typ av störning) och socialnämnden ska först ha meddelats om störningarna. Till sist ska du ha skälig nedsättning av hyran under den tid det varit för kallt till den tid temperaturen återställts till normala värden.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare