Vad för påföljd när kokain påträffats i urin?

Blev ertappad med kokain i urinen. Hade dock inget på mig. Jag är 25 år och när jag var 18 blev jag dömd för ringa narkotikabrott (cannabis). Vad kan jag förvänta mig för påföljd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med vill jag förtydliga att jag tyvärr inte kunna ge dig ett exakt svar på vilket straff samt påföljd som brotten i fråga kommer att resultera i. Detta kommer istället vara en mer generell beskrivning, men jag försöker att mot slutet dra någon slutsats.

Jag kommer dela in din fråga i tre delar.

1. Vilket brott är det fråga om?

I detta fall kommer domstolen tillämpa narkotikastrafflagen (1968:64). I 1 § punkt 6 narkotikastrafflagen, som är aktuell i detta fall då det rör sig om bruk av narkotika, står det vad som måste vara uppfyllt för att en person ska kunna dömas till narkotikabrott.

Utifrån de förutsättningar du anger så utgår jag från att innehavet/bruket har skett uppsåtligen, det vill säga genom en medveten handling. Jag förutsätter också att innehavet/bruket har varit olovligt, det vill säga, du har inte haft något legitimt skäl att använda dig av drogen i fråga. Förutsättningarna för att döma dig för narkotikabrott är därmed uppfyllda, om det inte föreligger några övriga ansvarsfrihetsgrunder eller ursäktande omständigheter (t ex nöd, nödvärn, straffrättsvillfarelse etc).

I 2 § narkotikastrafflagen anges att en person kan dömas till ringa narkotikabrott om det brott som anges i 1 § (narkotikabrott av normalgraden) med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter är att anse som ringa. I ditt fall är det fråga om kokain, som betraktas vara en drog av den farligare typen - gränsen mellan normalgraden och ringa brott är därför sträng. Genom praxis (domstolsbeslut) har vissa viktgränser utarbetats, och vad gäller kokain så ligger gränsen runt ca 0,6 gram (för innehav). I detta fall vet vi inte vad analysproven visade, det är alltså svårt att avgöra om detta kommer ses som ett ringa narkotikabrott eller ej. Men, eftersom att kokain betraktas som en mycket farlig substans så är det sällan innehav eller bruk av denna anses vara ringa.

Sammanfattningsvis: Det är fråga om ringa narkotikabrott, alternativt narkotikabrott av normalgraden.

2. Vilket straff kan du förvänta dig av den begångna brottsligheten?

Enligt 1 § 2 st narkotikastrafflagen så är påföljden fängelse i högst tre år. I NJA 1997 s. 522 uttalade Högsta Domstolen att narkotikabrott är ett artbrott (= brottslighet av sådan art att ett fängelsestraff alltid ska presumeras, dvs. förutsättas), vilket innebär att ett fängelsestraff en kortare period utgör huvudregeln. Exakt vilket straff du kommer få är dock svårt att svara på - när påföljden ska bestämmas görs alltid en helhetsbedömning utifrån samtliga omständigheter. Bland annat tar domstolen hänsyn till tidigare brottslighet (se 29 kap. 4 § brottsbalken). I detta fall har jag dock svårt att se att ditt cannabisinnehav sju år tidigare skulle ha någon betydelse i bedömningen.

Om du i övrigt är ostraffad, och det endast är fråga om bruk av narkotika (inte innehav eller dyl.), är det möjligt att straffet kan bli böter istället för fängelse. Dagsböterna kommer baseras på brottets svårighet (mellan 30-150 stycken) och dagsböterns storlek baseras på dina ekonomiska förhållanden (mellan 50-1000 kr), se 25 kap. 2 § brottsbalken.

Sammanfattningsvis: Det är svårt att säga om det i detta fall kommer bli en bötes- eller fängelsepåföljd. Om det blir en fängelsepåföljd kommer fängelsestraffet dock sannolikt inte bli särskilt långt.

Bästa hälsningar,

Sandra SöderbergRådgivare