FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt05/04/2018

Vad finns det för hjälp att få om man inte kan komma överens som förälder?

Hej, min dotter har nyligen separerat från sin man. Dom har delad vårdnad om 2- årig dotter. Har inte kunnat komma överens om schema. Dottern bor hos mamman. Pappan bor ev.hos syster tillfälligt, söker bostad. Nu hotar han att hämta dottern på dagis och ta med henne över natt. Han vägrar säga var han bor. Vad ska mamman göra? Ringa polis om han tar henne? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett barn har rätt till nära och goda relationer till båda sina föräldrar även om dessa inte bor tillsammans. Föräldrabalkens regler om vårdnad, boende och umgänge utgår ifrån den uppfattningen. Utgångspunkt för alla regler kring barn är att alla åtgärder och beslut ska vara till barnets bästa. Alla barn behöver omvårdnad, kärlek och trygghet, men vad som är det enskilda barnets bästa i en given situation, det kan variera.

Vad ska man man göra om man inte kommer överens med den andra föräldern och behöver hjälp i familjefrågor?

Det finns jättemycket hjälp som man kan få när det kommer till jobbiga familjesituationer och barn är inblandat. Det första man kan göra är att höra av sig till familjerätten, vilket är en avdelning hos socialtjänsten som erbjuder samarbetssamtal och allmän hjälp för att föräldrar ska komma överens. (se länken här). Ni kan också får hjälp av myndigheten för familjerätt och föräldrastöd där ni hittar svar och stöd på många frågor (se här).

Hos familjerätten kan man också få hjälp med att upprätta samarbetsavtal, dvs avtal som just reglerar exempelvis när barnet ska hämtas på dagis eller hur umgänget och boendet i övrigt ska se ut. Kommer man fortfarande inte överens efter ett samarbetsavtal eller med hjälp av någon annan stödperson så är den sista utvägen att vända sig till tingsrätten som får besluta om förordnandet av vårdnad, boende eller umgänge. Men försök först att vända er till familjerätten via kommunen, de är skyldiga att tillhandahålla samarbetsavtal enligt socialtjänstlagen (5 kap 3 § Socialtjänstlagen, SoL)

Det är alltså viktigt att föräldrarna försöker komma överens. Fokus ska alltid ligga på barnets bästa och behovet av att få träffa båda föräldrarna. Kommer föräldrarna inte överens så blir det praktiska svårigheter, såsom du beskriver det med exempelvis schema om hämtning från dagis eller angående barnets boende. Dessa samarbetssvårigheter kan senare få betydelse om det blir en process vid tingsrätten. Går det så långt att den ena vårdnadshavaren skiljer (för bort, undanhåller, kvarhåller) barnet från den andre vårdnadshavaren kan denne dömas för egenmäktighet med barn vilket är straffbart, 7 kap. 4 § Brottsbalken (BrB).

Brottet egenmäktigt förfarande

Är det så att en person som har vårdnaden av ett barn skiljer barnet från den andra vårdnadshavaren så kan det utgöra brottet egenmäktighet med barn.
Det krävs att skiljandet sker utan beaktansvärda skäl. Utan beaktansvärda skäl innebär att vårdnadshavaren för bort eller undanhåller barnet utan att det finns anledning för det.

Bestämmelsen ska dock tillämpas restriktivt, dvs det ställs relativt högra krav för att bli dömd för brottet. Brottet syftar inte till att skydda umgängesrätten, eller om en vårdnadshavare flyttar med barnet. Lagen ska således tillexempel inte vara tillämpligt om en förälder är försenad att överlämna eller återlämna ett barn eller om barnet eller vid vissa tillfällen inte lämnas alls för umgänge eller boende. Utan det ska handla om att barnet hålls kvar så länge och under sådana former att det verkligen kan anses skilt från vårdnadshavaren.

Vad ska mamman göra? Ska hon ringa polis om han tar henne?

Först och främst så rekommenderar jag att försöka komma överens, de måste prata med varandra. Nu är dottern liten, men fortsätter svårigheterna så kan det komma att bli väldigt stora påfrestning för dottern. Är det så att pappan undanhåller dottern utan att berätta vart de befinner sig så kan han som sagt göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande och då bör polis tillkallas. Det är en avvägning som mamman själv får göra, jag vet som sagt inte hur illa samarbetes- och kommunikationssvårigheter är. Råkar dock barnet illa ut av föräldrarnas relation och omständigheterna tyder på att familjeförhållandena är oroliga så kommer soc att inkallas.

Jag förstår att det inte är en rolig sits att hamla i men kan inte föräldrarna komma överens så kan det i värsta fall bli så att det kommer ske en prövning av vårdnads, boende och umgängesfrågan i tingsrätten.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare