Vad finns det för formkrav när egendom ska göras till enskild genom föreskrift i testamente?

Hej

Min mamma vill att de eventuella pengar som finns kvar när hon går bort skall vara enskild egendom,

då både min bror och jag har skulder hos kronofogden. Vi vet att min mamma måste skriva ett testamente.

Min fråga är nu hur detta testamente skall utformas för att vara ett lagligt dokument.

Tacksam för svar.

Med Vänlig Hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler som berör arv och testamente hittar du i Ärvdabalken. Regler avseende upprättande av testamente finns i Ärvdabalken kapitel 10.

Till att börja med så måste testamentet upprättas skriftligen för att vara giltigt, muntliga testamenten gäller alltså inte. Testatorn ska vidare skriva under testamentet samtidigt som två vittnen är närvarande. Det är viktigt att dessa två vittnen närvarar samtidigt. Om testatorn har skrivit under testamentet i förväg så kan denne istället senare intyga att underskriften är riktig inför dessa två vittnen, som även här måste vara samtidigt närvarande.

Rättsfallet NJA 1978 s. 189 visar att det är viktigt att vittnena skriver under testamentet tillsammans på platsen för bevittnandet. I detta rättsfall så hade vittnena var för sig skrivit under testamentet på olika platser och detta ansågs då vara ogiltigt.

Vittnena behöver inte känna till det exakta innehållet i testamentet, men de måste veta om att det är ett testamente som de bevittnar. Vittnena ska slutligen bestyrka testamentet genom att skriva under med sina namn. ÄB 10 kap. 1 §.

En sak som kan vara värt att nämna är att tillägg och ändringar i ett befintligt testamente kräver bevittning på samma sätt som ovan för att vara giltiga.

De krav som finns på den som ska bevittna ett testamente framgår av ÄB 10 kap. 4 §.

- Personen måste vara 15 år eller äldre.

- Personen får inte vara psykisk störd på ett sådant sätt att denne inte förstår att det är ett testamente som bevittnas

- Personen får inte vara gift eller sambo med testatorn och inte heller syskon eller gift med syskon till testatorn.

- Personen får inte vara släkt med testatorn i rätt upp eller nedstigande led.

- Personen får inte vara testamentstagare eller närstående till denne.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller ifall du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare