Vad får polisen beslagta?

Får polisen vid husrannsakan ta ett så kallat "grow tent" ifrån en bostad utan att den används eller har använts till något olagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främst i rättegångsbalken (RB).

Polisen får beslagta föremål som skäligen kan antas ha betydelse för utredningen av ett brott enligt 27 kap 1 § RB. Du beskriver här att odlings tältet inte har använts till något olagligt dock så kan polisen beslagta ett föremål som de tror är ägnat att användas som hjälpmedel vid ett brott. Polisen kan med andra ord tro att tältet är ett hjälpmedel till ett försöksbrott.

Polisen får alltså beslagta vad som skäligen kan antas ha betydelse för en brottsutredning. Vad som är av betydelse för en utredning, det bedöms av polisen eller åklagaren.

Polisen har rätt att behålla ett beslagtaget föremål så länge som det behövs för deras utredning. Det gör att det inte finns någon tidsgräns för hur länge ett föremål kan vara beslagtaget.

Om man är missnöjd med polisens beslut att beslagta egendom så kan man begära en prövning av beslutet hos tingsrätten enligt 27 kap 6 § RB. Tingsrätten gör då en prövning och ser om polisen har rätt att behålla egendomen eller om personen har rätt att få de tillbaka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare