Vad får man ersättning för vid en reklamation?

Hej! Jag köpte en säng som efter 2 år gick sönder, de godkände min reklamation och gav mig rätt att häva köpet. Vid köpet betalde jag både för leverans och inbärning. De bad mig att komma in till butiken för återbetalning och vid två första tillfällena kunde de inte hjälpa mig med detta då "rätt" person inte fanns på plats. Har jag rätt att få tillbaka pengarna även för inbärning och leverans eller endast för sängen? Vad gäller angående ersättning för att jag åkt till butiken flertalet gånger? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du vad för kostnader du har rätt att få ersättning för vid en reklamation utöver själva kostnaden för varan. Jag förutsätter även att du är en konsument vilket gör att konsumentköplagen (KköpL) blir tillämplig.

Ersättning för leverans och reseersättning

Eftersom varan du köpt var felaktig har du som konsument rätt till ersättning för den skada du har lidit (KköpL 6 kap 1 § första stycket). Ersättningen du har rätt till omfattar utgifter som uppstått på grund av felet i varan. I ditt fall innebär detta ersättning för dels reser för att kunna få pengarna tillbaka dels leveranskostnaden du har betalat för varan (KköpL 6 kap 3 § första stycket)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare