När upphör en lag att gälla?

kan lagen bara försvinna - eller blir den sovande - undrar om lagen ( 1974) om vissa anställningsfrämjande åtgärder bara därför att lagen ger mig - den gamla handikappade - rätt så fina förutsättningar att få nytt jobb eller bevara nuvarande - så den är glämt - i alla fall glömt av miin kommun och myndigheterna - typ Försäkringskassan. Konstigt nog inte av Arbetsförmedligen som bara erkänner - lagen har aldrigt blivt använd av oss - men jag fick veta - du kan väl försöka att stödja dina krav på vissa anställningsfrämjande åtgärder själv - så får vi se vad som händer. Sant ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att om lag (1974:13) om vissa anställningsfrämjande åtgärder gäller fortfarande.

I Sverige är det riksdagen som stiftar lagar (1 kap. 4 § RF). Det innebär även att det endast är riksdagen som kan ändra eller upphäva lagar. För att upphäva en lag krävs att man stiftar en ny lag som stadgar att den aktuella lagen eller bestämmelsen ska upphöra att gälla (8 kap. 18 § RF).

Däremot ligger regeringen normalt bakom lagförslagen, men även enskilda riksdagsledamöter kan ta initiativ till nya lagar. Många av de lagar som införs grundar sig på beslut i EU. En del beslut som fattas inom EU, förordningar, blir direkt gällande. Direktiv måste däremot omvandlas till svensk lagstiftning.

Vad innebär det för dig?

Det innebär att eftersom ingen annan bestämmelse gällande upphävning av den aktuella lagen har tillkommit så gäller den fortfarande.

Hoppas att de var svar på din fråga! Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar

Alexander Nejati

Alexander NejatiRådgivare