Vad får jag göra när lägenheten saknar värme?

Hej. Vi har nu varit utan värme i 10 dagar i våran hyreslägenhet och det verkar inte som att det kommer komma igång än på ett bra tag. Vad ska jag gör? Kan jag hålla inne med hyra, kan jag kräva hyresreducering och framför allt kan jag på nå vis ställa ägaren till svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Beklagar er boendesituation. Värmetillförseln till lägenheten, att den fungerar, ansvarar hyresvärden såsom fastighetsägare för. Frågan om hyra, att betala enbart en del eller hålla inne på hyran helt är en väldigt känslig fråga. Den viktigaste åtalsförpliktelsen hyresgästen åtar sig är att betala hyran, och en utebliven hyra utgör grund för uppsägning (om inga undantag föreligger).

Undantagen jag syftar till är situationer när det är tillåtet att hålla inne med betalningen. Det är sällan tillåtet att avstå att betala hela hyran, utan främst brukar hyresgästen ha en rätt att hålla inne delar av hyran. Denna rätt förekommer bland annat när standarden i lokalen inte håller avtalat skick. Att värmen helt uteblivit anser jag är en sådan omständighet som sänker skicket på lägenheten.

Viktigt att veta om är att man inte får hålla inne en viss summa av hyran på sitt vanliga bankkort, utan hela hyran ska betalas, men den del man håller inne ska deponeras hos länsstyrelsen. Detta är viktigt för att hyresvärden inte ska kunna säga upp hyresgästen och hävda att hyresgästen inte förmått att betala hyran. Genom att betala hela hyran fast "låsa fast" en del av beloppet hos länsstyrelsen visar hyresgästen att man har möjlighet att fullfölja sin avtalsförpliktelse men hyresvärden får resterande del när hyresvärden fullföljer sin förpliktelse (att lägenheten ska ha värme), som ett påtryckningsmedel. Betala alltså hyran i sin helhet men deponera den del som motsvarar olägenheten att inte ha värme.

Det finns riktlinjer kring värmen och kylan i en lägenhet och en sådan är att det inte får vara kallare än 18 grader. I och med att ni inte har någon värme alls bör det vara lägre och således kan ni inte nyttja lägenheten fullt ut för det ni betalar för. Detta anser jag motiverar hyresreduktion. Ni har dessutom haft det såhär i mer än en vecka vilket är ytterligare en riktlinje som talar för att hyresreducering är motiverat.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har en hyresrätt möjlighet att behålla en del av hyran som påtryckningsmedel OM man deponerar till länsstyrelsen och OM man har ett giltigt skäl. I ert fall är detta skälet att lägenheten inte har någon värme och därför inte i det skick som avtalats. Detta är dock en tolkningsfråga/tvistfråga. Om hyresvärden har en förklaring till varför värmen inte finns som står utanför deras kontroll eller liknande kommer hyresvärden med stor säkerhet se deponeringen som en utebliven hyra och försöka säga upp hyresgästen. Bedömningen om deponeringen är okej eller inte görs när den väl är gjord, och därför är det ett osäkert val att som hyresgäst hålla inne med betalningen. Juridiskt sätt sätter man sig i en osäker sits. Jag råder därför att ni inte deponerar en del av hyran utan försöker förmå hyresvärden att fixa värmen genom att meddela att ni funderar på att deponera en del av hyran som påtryckningsmedel och anmäla ärendet till Hyresnämnden. Oftast är det något som får hyresvärdarna att agera snabbare. Det går även att diskutera med dem och säga att ni inte ska behöva betala fullt pris om värmen inte finns eftersom lägenheten knappt är bebolig utan värme och att dem därför inte lyckas fullfölja sina förpliktelser. Då kan ni gemensamt komma fram till en nedsättning av hyran p.g.a. den uteblivna värmen. Visa detta svar och framhäv att under 18 grader i mer än en vecka är oacceptabelt och motiverar därför en hyresreduktion. För bådas skull är det bäst om ni kan enas om detta. Vill de inte gå till mötes så kan ni deponera en del av hyran, men det kan vara starten på en tvist och det vill vi undvika.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare