FrågaEKONOMIÖvrigt28/07/2020

Vad får banker kräva för avgift för överföringar?

Hej,

Jag håller på köpa en bostadsrätt kontant.

Banken (SEB) upplyser om att de kräver 5000 kr i avgift för att göra överföringen eftersom jag inte tänker ta upp ett lån i banken.

Jag finner avgiften högst oskälig och undrar om de har rätt att debitera på det viset?

Mäklaren vill inte gå med på en vanlig överföring vilket inte hade kostat mig en krona.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga lagregler om hur mycket betalt en bank eller annat finansiellt företag får ta för sina tjänster. I Sverige råder det alltså en fri prissättning av banktjänster. Det är då du som konsument som får avgöra om tjänsten är prisvärd eller inte. SEB har alltså rätt att ta 5 000 kr i avgift för överföringen.

En förutsättning för att banken ska kunna ta ut en sådan avgift är däremot att du som kund har fått information om avgiften i förväg. Sådan information kan lämnas t.ex. i ett kontoavtal eller i en prislista.

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare