FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/07/2018

Vad faller under gemensamt giftorättsgods?

Hej.

Jag och min fru bor i ett hus som jag ägde innan vi gifte oss. Jag står fortfrande på lånen samt som ägare enligt lantmäteriet.

Min fråga är om vi skiljer oss, har hon rätt till halva huset då? Eller måste vi skriva något för att hon ska ha rätt till det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i äktenskapsbalken.

Vid en eventuell skilsmässa sker en bodelning. Vid bodelningen ingår endast makarnas gemensamma giftorättsgods. Vad som är en makes giftorättsgods samt vad som räknas till enskild egendom (som alltså inte ingår i bodelningen) framgår av 7 kap. 1 § och 7 kap. 2 §.

Makars gemensamma bostad

Makars gemensamma bostad räknas till giftorättsgodset och vad som anses vara makars gemensamma bostad framgår av 7 kap. 4 §.

Där framgår att det avses fast egendom som makarna eller någon av dem äger eller innehar med tomträtt, om det finns en byggnad inom egendomen som äravsedd som makarnas gemensamma hemoch egendomen innehashuvudsakligen för detta ändamål.

Som du beskriver det så lever ni tillsammans i huset som du äger, och därmed är det erat gemensamma hem som huvudsakligen används som erat hem. Därmed är det eran gemensamma bostad och kommer ingå vid en eventuell bodelning, såvida bostaden inte räknas som din enskilda egendom enligt reglerna i 7 kap. 2 § (se ovan), exempelvis att egendomen har erhållits genom testamente med villkoret att det ska vara enskild egendom.

Vem tillfaller bostaden vid bodelning?

Vid bodelningen fördelas sedan giftorättsgodset sedan på lotter, se 11 kap. Den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad har då rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott vid bodelningen, se 11 kap. 8 §.

Sammanfattningsvis så i och med att ni är gifta och det är eran gemensamma bostad så kommer bostaden att ingå i eventuell bodelning. Ett alternativ om ni önskar säkerställa att egendom ska vara enskilt (som inte redan faller under någon av punkterna i 7 kap. 2 §), alternativt att säkra att egendom ska vara giftorättsgods, är att upprätta ett äktenskapsförord.Ett giltigt äktenskapsförord ska vara 1. Skriftligt, 2. Undertecknat av makarna, samt 3. Ingivet för registrering hos skatteverket, se 7 kap. 3 §.

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare