Vad definieras som en period i föräldraledighetslagen om man växelvis ska jobba en period (flera sammanhängande dagar) och vara ledig en period?

Vad definierar en period i föräldraledighetslagen

ex jag söker i 1ansökan detta

v1 må,tis helt ledig

v3 ons helt ledig

v7 Tor,fre helt ledig

är detta att betrakta som 1 period eller 3

mvh pär

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kan inledningsvis hänvisa till mitt svar på en fråga som liknar din:
https://lawline.se/answers/vad-raknas-som-en-period-i-foraldraledighetslagen?q=f%C3%B6r%C3%A4ldraledig

I den situationen avsågs en fredag varje vecka under fyra veckor som skulle omfattas av föräldraledigheten (alltså jobba en period, ledig en fredag, jobba en period osv.). Din situation liknar den på det sättet att ledigheten är avstyckad till en viss period – här dock längre än en dag – för att sedan jobba en period osv. Dock skiljer den sig i det avseendet att du hade tänkt vara ledig fler dagar i sträck än en.

Vad avses som en period?

Föräldraledighet regleras i föräldraledighetslagen (1995:584), FLL. I 10§ FLL får man ingen information om hur lång en period är och vilka faktorer som avgör detta. Det framgår dock av förarbetena att andelen föräldraledighet i förälderns anmälan till arbetsgivaren får betydelse dvs om det är fråga om föräldraledighet på heltid eller deltid. Har arbetstagaren (du) begärt delledighet dessa föräldraledighetsdagar anses ledigheten utgöra en sammanhängande ledighetsperiod. Har du däremot begärt föräldraledighet på heltid för två på varandra följande ledighetsperioder, får alltså två perioder anses vara förbrukade.

Sammanfattning av din situation

Eftersom jag inte vet hur du ansökt om föräldraledighet till din arbetsgivare är det svårt att uttala mig om dessa föräldraledighetsperioder är att se om en eller som tre. Har du ansökt deltidsföräldraledighet anses din ansökan vara en ledighetsperiod. Har du däremot ansökt om heltidsföräldraledighet så räknas varje ledighetsperiod som en period och alltså har du redan vid tre ledighetsperioder på några dagar med jobb emellan uppfyllt din kvot om tre perioder.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare