Vad bör vi tänka på när vi blir samägare i en fastighet?

Hej! Vi har en god bekant som är sambo som har beslutat sig för att gå var till sitt. Vi skulle gärna vilja hjälpa den ena parten med att köpa ut den andra, så vi kommer att äga 50% av fastigheten. Hur räknar man ut den del som vi skall köpa ut den ena parten för? Får man i den förbindelse själv sätta priset på huset utan mäklare om alla parter är eniga? Vi förutsätter att var part själv skall lösa det lån som finns i huset. Lån i huset i dag uppgår till 1.800.000. Vad skall vi som ny delägare av huset tänka på, skall vi ingå en form för "samboavtal"? Den ena parten kommer att bo själv i huset efter utköpet medans vi bor i vårt eget. Hur gör man med eventuell vinst när vi en gång i framtiden skall sälja huset?

Lawline svarar

Hejsan!

Priset och köpa ut
Ett avtal av sådan sort som du nämner är helt enligt lag. Om alla parter är eniga om prissättningen av huset så kan man skriva detta i avtalet. Många använder mäklare för att för att få en rättvis prissättning men om alla parter är eniga ska priset inte vara ett problem.

Ni kan köpa ut den ena parten på vilket sätt som helst. Det kan vara med pengar eller med annan egendom så länge det skrivs i avtal att detta är på så vis. Priset beror helt på hur mycket marknadsvärdet är eller vad parterna kommer överens om, sambolagen 17§. När eran bekant har köpt ut sin fd sambo så kan ni antingen välja att bli delägare i huset eller att han står i skuld till er via ett skuldebrev. Jag rekommenderar att ni blir delägare genom att ni tar över lånet och skriver in er i fastigheten. På det sättet får ni säkerhet i fastigheten.

Vad bör ni tänka på
Står ni alla parter som delägare i huset och lånet är det vissa saker ni bör tänka på när ni ska skriva ett avtal mellan er. Lagen reglerar förhållande som dessa i samäganderättslagen och jordabalken. Samboavtal kan inte göras med flera än två personer. Ni bör skriva avtal om hur ni gör med eventuell förvaltning av huset och vem som står för denna och vad för eventuell ersättning eran bekant kommer att få eller inte att få för förvaltningen. Det är viktigt att ni kommer överens om detta, samäganderättslagen 3§. Om inte kan en god man förordnas till er om ni vill. Jag rekommenderar att ni börjar med att tänka på ett avtal som reglerar eventuella ändringar i fastigheten, utbyggnader, ombyggnationer, renoveringar, hyra, kostnaderna för skador och vem som står för dessa samt tänka på vad ni vill med fastigheten i framtiden och vad ni för eventuella problem ni tror kan komma upp i framtiden pga fastigheten. Avkastningen vid försäljning brukar alltid delas proportionellt relativt till ägarandelen men om ni vill reglera detta i avtal kan även det göras. Jag rekommenderar att ni hör av er till en fastighetsjurist eller familjerättsjurist som kan skriva upp ett avtal, ni kan även höra av er till en av våra jurister genom att klicka här. Ni kan även läsa mer om vad man bör tänka på genom att klicka här.

Slutliga kommentarer
Som ni redan säkert ha märkt kan ett avtal vara ganska omfattande beroende på vad parterna vill reglera. Det är oftast en konst att skriva ett avtal som reglerar alla möjliga scenarion som kan tänkas komma upp som problem i framtiden. Emellertid, om parterna är medgörliga brukar det inte vara ett problem. Dock vet jag att, investeringar som dessa, som parterna inte är en familj, kan det komma att uppstå tvister där det skulle vara väldigt förmånligt att ha ett avtal. Det rör sig väldigt stora belopp och att tvista i domstol om sådana frågor kan ta lång tid. Med tanke på det är det ideellt att ha ett avtal som kan reglera, i alla fall, de flesta tänkbara scenarion som det kan bli tvist om.

Allt gott!

Binh TranRådgivare