Vad blir straffet om en person blir gripen och innehar narkotika och en kniv?

Om en vuxen person grips med drygt 1 g kokain, cannabis och kniv vid Sture plan tidigare kontakter polis o tingsrätt..Vad tror ni om straff ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad som gäller för innehav av kniven, därefter för innehav av narkotika, och avslutningsvis vad det kan bli för påföljd.

Kniven

Jag utgår från att personen i exemplet "bara" har innehaft kniv, och inte exempelvis hotat någon med kniven.

Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats, se Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (Knivlagen) 1 § (här). Om man exempelvis har innehaft kniv på allmän plats blir straffet böter eller fängelse i upp till sex månader, se Knivlagen 4 § (här), men i ringa fall blir det inget straff. Om man är ute på Stureplan räknas det sannolikt som allmän plats.

Innehav av narkotika

Narkotikabrott regleras i Narkotikastrafflagen. Vilket brott som är aktuellt och vilket straff man får beror till stor del på vilken sorts narkotika det gäller (det är skillnad på att inneha hasch jämfört med heroin), hur stor mängd narkotika som har hanterats, och inte minst vilken hantering av narkotika det har varit fråga om (t.ex. om det rör överlåtelse eller innehav).

Eftersom du skriver att personen greps och hade cannabis och kokain på sig drar jag slutsatsen att det rör sig om innehav, se Narkotikastrafflag 1 § p. 6 (här). Om man begår någon av gärningarna i Narkotikastrafflag 1 § (här) uppsåtligen döms man för brottet narkotikabrott. Om det är mindre allvarligt döms man för ringa narkotikabrott, se Narkotikastrafflag 2 § (här). Gällande cannabis brukar innehav av under 50 gram cannabis ses som ringa narkotikabrott. Angående innehavet av kokain har Högsta domstolen slagit fast i rättsfallet NJA 2008 s 653 att ett innehav av 0.73 gram kokain för eget bruk skulle bedömas som narkotikabrott av normalgraden. För narkotikabrott av normalgraden är straffskalan fängelse i högst tre år enligt Narkotikastrafflag 1 § 2 st (här).

Påföljd

Eftersom du skriver att det rör sig om en vuxen utgår jag ifrån att personen är minst 21 år. Är man under 21 år räknas man som ung lagöverträdare, vilket leder till viss straffreduktion. Om personen är missbrukare kan det blir aktuellt att döma personen till missbruksvård, se Brottsbalken 31 kap 2 § (här). Om det inte är aktuellt med vård som påföljd (dvs. om personen inte missbrukar) är det avgörande för val av påföljd om personen har begått liknande brott tidigare (du skriver att det finns tidigare kontakter med domstol och polis, men inte vilka brott personen begått tidigare). Det finns risk att personen blir dömd till fängelse, men det kan även bli aktuellt med skyddstillsyn, se Brottsbalken 28 kap 1 § (här). Villkorlig dom, Brottsbalken 27 kap 1 § (här) är, liksom skyddstillsyn, ett alternativ till fängelse. Villkorlig dom brukar vara aktuellt om personen inte har begått brott tidigare, så om personen har begått brott tidigare brukar man döma till en annan påföljd. För att kunna ge ett säkert svar på frågan om påföljd skulle det behöva framgå vilka brott personen har begått tidigare, och hur länge sedan de brotten begicks.

Om du har behov av mer rådgivning får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare