Vad blir påföljden för 5 gram kokain och grovt brott mot knivlagen?

Hej vad blir straff påföljden för innehav av narkotika och eget bruk(typ 5g kokain) och grovt brott mot knivlagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara vad påföljden blir för innehav och bruk av 5 g kokain samt grovt brott mot knivlagen kommer jag att hänvisa till narkotikastrafflagen (NSL), knivlagen och brottsbalken (BrB). Det ska initialt nämnas att det inte går att säga något definitivt om vilken påföljden som kommer utdömas i just ditt fall, eftersom domstolen gör en bedömning med hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet.

Vad blir påföljden för 5 g kokain?

Den som olovligen innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika döms för narkotikabrott (1 § NSL). Straffskalan för narkotikabrott beror på om det bedöms vara ett fall av normalgraden (1 § NSL), ett ringa fall (2 § NSL) eller ett grovt fall av narkotikabrott (3 § NSL). Mot bakgrund av rättsfallet NJA 2008 s.653, där innehav av 0.73 gram kokain för eget bruk bedömdes vara ett narkotikabrott av normalgraden, kan det konstateras att det sannolikt inte kommer vara fråga om ringa narkotikabrott i ditt fall. Generellt kan sägas att fängelse är en påföljd som inom svensk rätt anses ska undvikas så långt som möjligt och domstolen ska beakta omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Som utgångspunkt brukar dock innehav av 5 g kokain föranleda ca tre månaders fängelse, även om domstolen som nämnt kommer göra en bedömning i det enskilda fallet.

Vad blir påföljden för grovt brott mot knivlagen?

Det är inte tillåtet att inneha knivar, stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats (1 § knivlagen). Om innehavet anses utgöra ett grovt brott mot knivlagen döms man till fängelse i lägst 6 månader och högst två år (4 § knivlagen).

Vad blir den samlade påföljden?

Huvudregeln när man dömer ut påföljd för flera brott är att personen döms till en gemensam påföljd för alla brott den begått och inte olika påföljder för var och ett av brotten (30 kap. 3 § BrB). Straff bestäms med hjälp av brottets straffvärde, vilket exempelvis bedöms genom att beakta vilken skada den brottsliga gärningen medfört (29 kap. 1 § BrB). Andra omständigheter som påverkar straffvärdet är eventuella försvårande eller förmildrande omständigheter i det enskilda fallet (29 kap. 2 § och 29 kap. 3 § BrB), samt om gärningspersonen tidigare gjort sig skyldig till brott (29 kap. 4 § BrB). Med hänsyn till att det i ditt fall verkar vara fråga om narkotikabrott av normalgraden samt grovt brott mot knivlagen är det sannolikt att domstolen dömer ut fängelse som påföljd. Vad gäller längden på fängelsestraffet är det svårt att uttala sig exakt, men det kommer sannolikt vara fråga om minst tre månader.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare