Vad blir omkostnadsbeloppet vid gåva?

Hej!

Jag har fått en sommarstuga som gåva för c:a 30+ år sedan.

Nu tänker jag i min tur ge bort den som gåva till mina barn.

Vad blir deras ingångsvärde?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel inträder gåvotagaren i gåvogivarens tidigare skattemässiga situation (44 kap. 21 § inkomstskattelagen). Detta innebär att dina barns ingångsvärde (eller s.k. omkostnadsbelopp) blir samma som ditt, de träder i din position.

Omkostnadsbeloppet är anskaffningsutgifter ökat med eventuella förbättringsutgifter (44 kap. 14 § inkomstskattelagen). Anskaffningsutgiften blir samma som din gåvogivares utgift eftersom även du fått sommarstugan i gåva, ni träder alla i den tidigare förvärvades ställe. Till det adderas eventuella förbättringsutgifter du har haft. Detta blir barnens ingångsvärde/omkostnadsbelopp för sommarstugan.

Barnens ingångsvärde blir alltså detsamma som ditt omkostnadsbelopp. Detta följer av att gåvor är skattefria, de skjuter bara upp beskattningen till senare vid avyttring.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare