Vad blir automatiskt giftorättsgods vid äktenskap?

Hej! Vi har skrivit ett äktenskapsförord där allt som införskaffas under äktenskapet såsom privat bohag och husgeråd samt vad som förvärvas genom eget arbete ska vara giftorättsgods. Är allt annat att betrakta som enskild egendom? När det gäller olika former av sparkonton exempelvis, var faller det in under? När man får in pengar på sitt lönekonto är det då att betrakta som giftorättsgods men om man sedan flyttar över en del till ett sparkonto, är då överföringen att betrakta som enskild? Hur definierar man det som förvärvas genom eget arbete?

Vid tidpunkten för äktenskapets ingående gjordes våra bostadsrätter till enskild egendom och vad som må komma i dess ställe. Det står vidare också att all avkastning av enskild egendom ska vara enskild.

Idag står vi på 50/50 av vårt hus och tog ett gemensamt lån vid köpet men hen har löst sin del oss sinsemellan så idag är det bara jag som betalar av på lånet. Bör vi ändra detta med banken där endast jag står som kredittagare om det är möjligt? Tänker annars att hen har en skuld som hen kan dra av vid en ev. bodelning. Den delen skulle jag annars kunna kvitta mot tillgångarna i eget sparande om nu inte detta redan faller in under enskild egendom? Tacksam för svar och förtydligande!

Lawline svarar

Hej, tack för att ni vänder er till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt i äktenskap så är allt ni hade med er in i äktenskapet och allt som införskaffas under äktenskapet, giftorättsgods, 7:1 äktenskapsbalken. Detta innebär att vad du nämner ovan så som privat bohag och husgeråd automatiskt blir giftorättsgods om inget annat avtalas och så länge in det är bohag som uteslutande används för ena makens bruk 7:4 3 st ÄktB.. Att avtala att egendom inte som enligt huvudregeln ska vara gemensam, gör ni genom att göra det till enskild egendom. Enskild egendom kan du och make/make göra egendom till genom att upprätta äktenskapsord, 7:3 ÄktB. I övrigt kan egendom bli enskild egendom genom att någon av er mottar antingen arv eller gåva när givaren skrivit att gåvan eller arvet ska vara enskild egendom för mottagaren, 7:2 ÄktB. Så de pengar som ni förvärvar genom eget arbete är som utgångspunkt också giftorättsgods, det som undantas är pensionssparande och t.ex. om någon av er fått ersättning för personskada eller kränkning, 10:2a-3 ÄktB.

Gällande uppdelningen av bostaden, så är det en fördel om det finns möjlighet att ni ändrar så att endast du står som låntagare isåfall. Annars får som du säger din make/maka täckning för den skulden ur ert gemensamma giftorättsgods men samtidigt står ju hen risken med att stå kvar som kredittagare och vara solidariskt ansvarig ifall att du inte skulle kunna betala lånet, 11:2-3 ÄktB.

Hoppas detta besvarar din fråga annars får ni gärna höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare