FrågaPROCESSRÄTTDomstol13/03/2020

Vad betyder att rätten avgör på befintligt underlag?

Hej! Vad betyder följande mening:

"Hovrätten avser att avgöra frågan om tingsrättens beslut att att avvisa beslutet om enskilt anspråk på befintligt underlag"

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Formuleringen innebär att hovrätten prövar frågan på det underlag som redan finns i målet, dvs på samma handlingar som tingsrätten grundat sitt beslut på. Det torde innebära att hovrätten kommer att pröva målet utan en ny huvudförhandling. Det kallas då att målet avgörs "på handlingarna".

Här kan du läsa domstolsverkets egen information om brottmålsrättegångar i hovrätten, och här kan du läsa om tvistemålsförfarande i hovrätten.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om du undrar något specifikt i ditt mål och hur det hanteras kan du alltid kontakta den aktuella domstolen via telefon eller mail.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare