Vad betyder arvslott och laglott?

Hej jag undrar vad laglott, arvslott är.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Båda två är begrepp man använder främst i Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K7) för att hantera arvsfrågor. Ett enkelt exempel på arvskifte skulle kunna vara att en person (A), som har två barn (B och C) avlider. De enda som skall ta arv efter A är B och C. A har vid dödsfallet egendom som uppgår till värdet 500000 kr och inga skulder. Pengarna skall fördelas lika mellan B och C, och 250000 kr utgör respektive arvinges arvslott. B:s arvslott är 250000 kr (hälften av A:s egendom) och C:s är lika stor. Arvslotten är alltså helt enkelt den del av egendomen man skulle få om arvet skedde enligt lagen.

Nu tänker vi oss att A före sin död hade testamenterat bort all sin egendom till en vän (E). Då kunde man kanske tänka sig att B och C helt enkelt blir av med sina arvslotter; A har ju valt att arvet skall ske på annat sätt än i lagen. Enligt 7 kap. Ärvdabalken kan dock B och C kräva att testamentet jämkas och att de får ut en del av det arv de skulle ha rätt till efter lagen, trots testamentet. De kan kräva ut sin "laglott", vilket enligt 7 kap. 1 § Ärvdablken är lika med hälften av arvslotten. Trots testamentet har alltså B och C rätt att få ut 125000 kr var (en fjärdedel av A:s egendom vid dödsfallet), medan de övriga 250000 går till E. En arvinges laglott är alltså lika med hälften av det vederbörande skulle ha fått om arvet fördelades efter lag.

Laglottens funktion är alltså att den utgör en begränsning på vad man kan testamentera bort, och hälften av ens egendom är alltså förbehållen ens bröstarvingar (släktingar i rakt nedstigande led).

Hoppas att svaret klarade upp vad orden betyder!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare