FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/03/2019

Vad behövs för bevis i vårdnadstvist?

Hej jag undrar angående vårdnadsfrågor och utredning då jag just nu befinner mig i en vårdnadstvist.

Har ett barn på heltid hos mig och fadern träffar honom mycket sällan. Stämning är inskickad och "bevis" därtill som socialrapporter o polis anmälningar. Då de finns missbruk i bagaget och i nutid hos fadern som är "bevisat" är det inga frågetecken där.

Det som jag själv funderar över är angående mitt eget försvar som kommer behöva ställas då jag vet att de kommer komma anklagelser att jag tex missbrukat vid enstaka tillfälle på en fest och liknande (tillbaka i tiden något år). Vad gäller vid sådana påstående? Behövs bevis eller är de endast ord?

Hur ser man på sådant? För tillfället är jag gravid, studerar heltid samt arbetar heltid (har ett stabilt liv med andra ord)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då jag inte har någon djupare bakgrund till er tvist kommer mitt svar att bli någorlunda generellt. Rent generellt inom tvistemål är det den part som påstår något som även ska bevisa det. Det innebär att ett påstående om att du missbrukat vid ett enstaka tillfälle flera år tillbaka sannolikt inte kommer att ha någon bäring om din motpart inte kan bevisa det. Enbart ett påstående är inte tillräckligt.

Oavsett om det skulle gå att visa att du vid enstaka tillfällen för flera år sedan missbrukat narkotika är det inte säkert att det gör någon skillnad i nuläget. Vid mål om vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande. Det kan åtminstone argumenteras för att det inte gör någon skillnad i det avseendet om du använt narkotika för flera år sedan. Avgörande bör vara om du gör det nu och vilken påverkan det kan ha på barnet.

Min rekommendation till dig är att du anlitar en jurist som företräder dig i den tvist du nu är i. Om du inte har ett juridiskt ombud kan jag rekommendera att du anlitar en jurist på Lawlines juristbyrå. Är du intresserad av detta är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för en offert och vidare kontakt.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare