FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/02/2023

Vad behöver en framtidsfullmakt innehålla?

Vi är gifta och vill skriva en fullmakt för vi företräder varandra och om vi båda behöver ställföreträdare så ska våra två döttrar företräda oss. Hur formulerar man det och ska vi skriva varsin fullmakt? Bästa h

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar er fråga som att ni vill skriva en fullmakt för det fall ni i framtiden behöver bli företrädda av någon annan en av er själva. I första hand vill ni ha varandra som företrädare och i andra hand, om ni båda behöver företrädare, vill ni ha era döttrar som företrädare. Ni undrar därför om ni bör skriva varsin fullmakt och hur ni bör formulera dem. Nedan kommer jag besvara er fråga. I svaret utgår jag från att ni båda kan ta hand om era egna angelägenheter när ni skriver fullmakterna.

En sådan fullmakt som ni är intresserade av att skriva kallas ”framtidsfullmakt”. Framtidsfullmakter är reglerade i lagen (2017:310) om framtidsfullmakter. Det är möjligt för er att göra en gemensam framtidsfullmakt. Jag rekommenderar ändå att ni gör varsina. På så vis kan ni helt själva bestämma era egna formuleringar som eventuellt kan skilja sig gällande vissa detaljer, exempelvis vilka angelägenheter som fullmakten omfattar.

Det är relativt fritt för er att välja hur ni vill formulera era framtidsfullmakter. Det finns ändå vissa saker som fullmakterna behöver innehålla. Av era framtidsfullmakter ska framgå följande saker (5 § LFF):

1. Att det är fråga om en framtidsfullmakt

2. Vem eller vilka ni vill ha som företrädare

3. Vilka angelägenheter som fullmakterna omfattar

4. Övriga villkor som ni vill ha med i fullmakterna

Eftersom ni i första hand vill ange varandra som företrädare och därefter era döttrar är det viktigt att det uttryckligen framgår av fullmakterna. Gällande när era döttrar eventuellt blir era företrädare är det bra att skriva om de får göra saker i ert intresse var för sig eller om de behöver samråda med varandra före. Det är även möjligt att ni ger dem olika uppdrag. Detta är nära sammankopplat med den tredje punkten om vilka angelägenheter som fullmakterna omfattar. Det innebär att ni exempelvis kan skriva att fullmakten omfattar endast ekonomiska angelägenheter eller personliga angelägenheter. Det är även möjligt att skriva att företrädarna får full behörighet, det vill säga att företrädarna får bevaka er rätt gällande både era ekonomiska och personliga angelägenheter.

Ett ytterligare krav är att era framtidsfullmakter behöver vara skriftliga och när ni skriver under fullmakterna ska två vittnen vara närvarande samtidigt (4 § 1 st LFF). Viktigt att uppmärksamma är att varken ni själva eller era döttrar som ni tänker ange som era framtida företrädare räknas som vittnen (4 § 2 st LFF).

Jag hoppas det ovan sagda besvarar era frågor. Om ni vill ha hjälp med att upprätta era framtidsfullmakter kan ni enkelt till ett fast pris upprätta era framtidsfullmakter med hjälp av en av våra jurister på https://lawline.se/product/framtidsfullmakt.

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare