Vad är uppsägningstiden för inneboende i hus?

Hej.

Om man hyr ett rum i ett hus av privatperson och det inte står något alls om uppsägningstid eller hyresperiod, vilken uppsägningstid gäller då?

Om man tex vill säga upp rummet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att huset i fråga ägs av hyresvärden, och hyresvärden i fråga är en privatperson. Den lag som då blir tillämplig privatuthyrningslagen.

Om inte någon hyrestid har avtalats gäller avtalet för obestämd tid. Det betyder alltså att det måste sägas upp för att sluta gälla. Uppsägningstiden för hyresgästen (alltså dig) är en månad, och för hyresvärden är uppsägningstiden tre månader (privatuthyrningslagen 3 §). Jag vill även observera att avtalsvillkor i kontraktet som är till nackdel för hyresgästen (alltså dig) jämfört med privatuthyrningslagen är utan verkan mot dig som hyresgäst. ( privatuthyrningslagen 2 §)

För att sammanfatta: Du har som hyresgäst har således en månads uppsägningstid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare