Vad är trolig påföljd för framställning av hasch för eget bruk?

Har aldrig tidigare varit dömd i domstol för att rökt hasch. Dock bötfälld vid två tillfällen. Nu skall jag bli åtalad för framställning (odling) och eget bruk. Vad är trolig påföljd ? Jag har fast jobb på bilverkstad och god man.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hasch, eller cannabis, utgör en typ av narkotika. Bestämmelser om narkotikabrott och dess påföljder finns i narkotikastrafflagen (NSL). Den som framställer narkotika som är avsedd för missbruk ska normalt dömas för narkotikabrott till fängelse i minst två veckor och högst tre år (NSL 1 §).

Straffet kan bli högre eller lägre om brottet är mer eller mindre allvarligt
Brottet kan också anses vara av mindre eller mer allvarligt slag. Anses brottet vara ringa d.v.s. mindre allvarligt, döms för ringa narkotikabrott till böter eller fängelse från två veckor till högst sex månader (NSL 2 §). Anses brottet vara grovt d.v.s. mer allvarligt, döms för grovt narkotikabrott till fängelse i lägst två och högst sju år (NSL 3 §). Vid bedömningen om brottet är "normalt", ringa eller grovt tar domstolen bl.a. hänsyn till mängden narkotika men också andra omständigheter som har att göra med brottet.

Domstolen beslutar om påföljd från fall till fall för varje specifik person
När domstolen beslutar om påföljden för ett brott bedömer den situationen i varje enskilt fall för varje specifik person. Detta innebär att jag inte kommer att kunna säga vilken påföljd du kan förvänta dig. Men enligt ovan nämnt är det troligt att du som lägst döms till böter om brottet anses vara ringa, men också riskerar fängelse. Det kan sägas att domstolen oftast inte väljer att döma ut maxstraffet för ett brott och om cannabisodlingen endast avsett eget bruk och dessutom en liten mängd är det inte heller troligt att brottet anses vara grovt. Grovt narkotikabrott handlar ofta om en organiserad verksamhet som t.ex. odling för organiserad försäljning till andra personer. Att du tidigare dömts till böter kan påverka straffbedömningen i en skärpande riktning.

Sammanfattningsvis utan att känna till alla omständigheter i ditt fall som domstolen kommer att ta hänsyn till vid bedömningen av påföljd skulle jag säga att det är troligt att din påföljd som lägst blir böter och som högst fängelse i tre år.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare