Vad är trakasserier?

Hej, jag undrar vad som krävs för att det ur laglig synvinkel skall räknas som trakasserier? Måste det vara hot om våld eller kan andra hot och beteende som ställer problem på ett upprepat sätt räcka?

Lawline svarar

Tack för att vänder dig till Lawline med din fråga.

Trakasserier är en form av diskriminering. I diskrimineringslagen står att trakasserier är när en person genom ett uppträdande kränker någons värdighet och som har samband med den kränkta personens kön, könsöverskridande identitet, etnisk tillhörighet, religion/trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder (1 kap 4 § 4 punkten diskrimineringslagen).

Det behöver alltså varken vara hot om våld eller andra hot.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Emma FrostRådgivare