FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/11/2019

Vad är syftet med ett besiktningsprotokoll vid flytt?

Kan ni redogöra för mig innebörden och syfte med besiktningsprotokoll i samband när jag som hyresgäst flyttar från en lägenhet?

En fundersam kille

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är syftet med ett besiktningsprotokoll?

Vid varje inflyttning och utflyttning brukar en besiktning av lägenheten göras. Detta är för att eventuella skador i lägenheten ska antecknas och för att man ska veta under vilken period dessa skador uppkommit. När en hyresgäst flyttar kan det ha uppkommit skador i lägenheten som hyresvärden vill ha ersättning för. För att kunna bevisa när skadorna har uppkommit kan hyresvärden använda sig av besiktningsprotokollen.

Svar: Syftet med ett besiktningsprotokoll är att dokumentera eventuella skador i lägenheten och under vilken hyresgäst dessa skador har uppkommit.

Hoppas du fått svar på din fråga

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare