FrågaSKATTERÄTTÖvrigt15/07/2019

Vad är straffet för svart bilmarknad?

Hej.

Jag har en liten fråga, vad är straffet för svart bilmarknad?

Vill gärna veta lite mer om den biten.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det är lite svårt att ge ett tydligt svar på din fråga, eftersom den saknar lite information. Funderar du på vad en privatperson som säljer bilar utan att betala skatt kan riskera för straff? Eller om en bilfirma säljer bilar utan att betala skatt? För det är många faktorer som beaktas vid en bedömning t.ex. om personen begått brottsligheter tidigare, ålder, svårighetsgrad gällande brottet, hur lång tid rörelsen varit aktiv, om det funnits anställda, brottet varit planerad eller inte etc. Bilfirman kan då exempelvis dömas för bokföringsbrott och skattebrott, men om personen döms till böter eller fängelse beror som sagt på faktorerna. Privatpersonen kan också bli dömd till skattebrott, men även exempelvis bedrägeri.

Om det är så att du råkat ut för att köpa en bil som sålts svart, får du gärna förklara mer så att vi kan hjälpa dig.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Önskar dig en trevlig dag,

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare