Vad är straffet för plagiat?

Vad är straffet för plagiat? Att exempelvis skriva en låttext på Internet utan att uppge vem som egentligen är författaren av texten och låtsas som att man själv skrivit den?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En låttext skyddas sannolikt som ett litterärt verk enligt lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). Enligt URL uppstår en ensamrätt för litterära verk genom att verket skapas, 1 § URL. Enbart upphovsmannen har rätt att förfoga över verket och framställa exemplar av verket, 2 § URL. Det är fråga om en rätt att ensamt tillgodose sig den ekonomiska rätten av sitt verk. Upphovsmannen har även en ideell rätt till sitt verk, 3 § URL, vilket omfattar en rätt att bli namngiven i samband med att verket utnyttjas, dels en rätt till respekt för verket - respekträtten.

Böter och fängelse

Den som gör intrång i någon annans upphovsrätt med uppsåt (medvetet) eller av grov oaktsamhet kan straffas med böter eller fängelse i upp till två år, 53 § URL. Detta gäller oavsett om det är frågaom ett intrång i upphovsmannens idella rätt eller ekonomiska rätt.

Ersättningsskydlighet

Den som i strid med upphovsrätten utnyttjar ett verk kan även bli skyldig att betala skälig ersättning för utnyttjandet till upphovsmannen eller hans eller hennes rättsinnehavare, 54 § URL. Skyldighet att betala ersättning kan infalla oavsett om det är fråga om ett uppsåtlig, oaktsamt eller omedvetet intrång i upphovsrätten. Det är med andra ord fråga om en lägre tröskel och en objektiv bedömning där man ser till om det föreligger ett intrång eller inte, oaktat vilka orsaker som ligger bakom ett intrång.

Att plagiera en låttext och lägga upp denna på internet, där man anger sig själv som upphovsman utgör ett intrång i såväl upphovsmannens ekonomiska rätt som ideella rätt. Detta är straffbart med böter och fängelse, men kan även ge upphov till ersättningsskyldighet i form av skadestånd.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare