Vad är straffet för narkotikabrott?

Hej, jag är dömd för misshandel och två ringa narkotikabrott (THC).

Jag åkte nyligen fast för kokaininnehav (under 1g) och urinprovet visade positivt för thc och kokain.

Vad är den värsta utgången från det här?

Kan jag få fängelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Narkotikabrott

Regler om vilka handlingar som klassas som narkotikabrott och vilka straff som kan bli aktuella finns i Narkotikastrafflagen.

All form av olovligt handhavande av narkotika – oavsett om det sker i samband med egen konsumtion eller på annat sätt – är straffbar. Enligt 1 § första stycket 6 p narkotikastrafflagen ska den som olovligen och med uppsåt innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika dömas för narkotikabrott till fängelse i högst tre år. Om brottet med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter är att anse som ringa, ska gärningsmannen dömas för ringa narkotikabrott till böter eller fängelse i högst sex månader (2 §).

Hur görs bedömningen vid narkotikainnehav?

Vid val av påföljd ska rätten enligt 30 kap. 4 § Brottsbalken (BrB) fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse.

Till att börja med vill jag säga att narkotikabrott är ett väldigt speciellt brott då det är väldigt många olika faktorer som spelar roll för bedömningen av vilket straff som ska påföras. Bedömningen ska alltså avgöras utifrån omständigheterna i just det enskilda fallet. Vad man särkilt ska beakta är bland annat arten av narkotika, mängden narkotika, renhetsgraden av narkotikan, preparatets farlighet, ålder på gärningsmannen, om man innehar det för eget bruk eller för distribution. Man gör även något olika bedömningar beroende på om det kan ses som ringa eller ses som normalgraden av narkotikabrott. Är du intresserad av att veta mer hur Högsta domstolen gör sina avvägningar kan du läsa NJA 2013 s. 321.

Att hänsyn tas till arten av narkotika innebär att gärningar som involverar tyngre typer av narkotika, som exempelvis heroin och kokain, vanligtvis klassas som narkotikabrott av normalgraden. Om gärningen istället rör exempelvis cannabis är det större sannolikhet att brottet ses som ringa.

Att hänsyn tas till mängden narkotika innebär att gärningar som involverar narkotika i större mängder normalt klassas som narkotikabrott av normalgraden, medan det är större sannolikhet att brottet ses som ringa vid mindre mängd.

Straffmätningen

Narkotikabrott av normalgraden har i rättspraxis ansetts utgöra brottslighet av sådan art att det finns en presumtion för att påföljden ska bestämmas till fängelse. I fråga om mindre allvarlig sådan brottslighet finns det dock ett visst utrymme att döma till en icke frihetsberövande påföljd, om förutsättningarna för påföljden i övrigt är uppfyllda. Det gäller framför allt om brottet avser innehav för eget bruk eller huvudsakligen eget bruk.

De grundläggande bestämmelserna om straffmätning finns i 29 kap BrB. Vid bedömningen av straffvärdet ska beaktas den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit, vad den tilltalade insett eller borde ha insett om detta samt de avsikter eller motiv som han eller hon haft. Det ska särskilt beaktas om gärningen inneburit ett allvarligt angrepp på någons liv eller hälsa eller trygghet till person. Vad gäller narkotikabrotten har dock de faktorer som behandlas ovan i allmänhet störst betydelse för straffvärdebestämningen.

Tidigare brottslighet har betydelse för påföljdsbestämningen. Som framgår av lydelsen av 29 kap 4 § BrB ska den tilltalads tidigare brottslighet beaktas i första hand vid påföljdsvalet. Att en tilltalad tidigare har lagförts för brott kan då leda till att en strängare påföljd än som annars hade varit nödvändig får väljas. Detta framgår av 30 kap. 4 § BrB. Dock har domstolarna varit försiktiga med att tillämpa regeln.

Hur domstolen kommer att beakta dina tidigare brott är tyvärr svårt för mig att bedöma, men en övervägande risk finns att de kommer att ha dina tidigare brott i beaktning.

Sammanfattningsvis

Kokain betraktas som narkotika av den farligare typen. Gränsen mellan normalgraden och ringa brott är därför sträng. Vissa viktgränser har utarbetats i domstolspraxis. Beträffande kokain ligger gränsen runt 0,6 gram. Domstolen vill alltid eftersträva att döma ut så lågt straff som möjligt. För normalgraden av narkotikabrott är påföljden fängelse i upp till 3 års fängelse. Straffet för ringa narkotikabrott är istället böter eller fängelse i högst 6 månader.

Det är svårt att säga om du kommer dömas för ringa eller av normalgraden narkotikabrott. Kokain tillhör en av de mer allvarliga droger och att inneha upp mot 1 g kokain talar för att du kommer dömas för narkotikabrott av normalgraden. Dina tidigare brott och din ålder kommer domstolen även ha i beaktning för utdömandet av påföljd. Vad som skulle tala för ett mildare straff än fängelse eller ett kortare fängelsestraff är om du enbart har använt narkotikan för eget bruk. Jag vågar inte göra bedömningen men jag vill upplysa dig om att du i värsta fall bör vara beredd på upp mot 3 års fängelse då du denna gången åkte fast för kokaininnehav.

Hoppas det var svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare