Vad är straffet för innehav och brukande av narkotika?

Misstänkt för innehav av hasch 3.5 gram och bruka hasch och kokain vilket straff?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Straffet kommer stanna på dagsböter, troligtvis omkring 80 dagsböter. Du kommer även vara tvungen att betala 800 kronor till Brottsofferjouren och ersätta polisen för narkotikaanalyskostnaderna.

Dagsböter innebär att du under 80 dagar kommer vara tvungen att betala en viss summa till staten. Beloppet du måste betala varje dag bestäms utifrån din inkomst. Du kommer i polisförhör frågas om din inkomst men polisen kan även söka upp dessa uppgifter genom Skatteverket.

800 kronor till Brottsofferjouren måste du betala på grund av att ringa narkotikabrott är ett brott som har fängelse i straffskalan. Det innebär inte att du kommer dömas till fängelse utan att hade du haft en större mängd narkotika på dig, eller i ditt hem, hade domstolen kunnat döma dig till fängelse. Vanligtvis krävs ytterligare försvårande omständigheter såsom återfall för att fängelse ska kunna dömas ut.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare