FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/12/2019

Vad är straffet för hot mot tjänsteman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i brottsbalken (BrB).

Straffet för hot mot tjänsteman är för närvarande böter eller fängelse i högst två år. Om brottet är grovt (t.ex. om gärningen innefattat allvarligt våld, eller om gärningen innefattat hot med exempelvis ett vapen) döms man för grovt våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år, se 17 kap. 1 § BrB.

Från och med 1 januari 2020 sker vissa ändringar i 17 kap. 1 § BrB. Straffet för hot mot tjänsteman är fortfarande böter eller fängelse i högst två år. Om brottet är grovt döms man däremot efter 1 januari 2020 till fängelse i lägst ett och högst sex år.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare