FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott03/01/2018

Vad är straffet för att langa fyrverkerier?

Vad är straffet för att langa fyrverkerier? Och vilken lag kopplas det till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk lag får inte en person som är under 18 år köpa eller bruka fyrverkerier. Att sälja eller annars erbjuda fyrverkerier till någon under 18 år är därmed otillåtet. Hanteringen av fyrverkerier regleras i lagen om brandfarliga och explosiva varor samt i ordningslagen. Den som langar fyrverkerier till minderårig riskerar att dömas till böter och i vissa fall fängelse.

Vänligen,

Ellen Widgren AxmarkRådgivare