Vad är skillnaden på stöld och bedrägeri?

Hejsan,

Jag arbetar på ett företag där vi erbjuder tjänster inom bilreparation och däckförsäljning samt förvaring.

Vi fick in en kund som beställde 4st nya däck och vi monterade dessa enligt överenskommelse med kunden på hans bil.

Kunden lämnar verkstaden nöjd och belåten. Betalningen i detta fallet skulle skötas via en faktura och de ansågs inte vara något problem.

Kunden mailar oss sedan och säger sig bestrida fakturan. Vi vet efter erfarenhet att skicka detta ärende till kronofogden inte kommer att lösa något då individen i detta fallet enbart kommer att bestrida kronofogdens yrkande och sedan slutar ärendet hos den myndigheten.

Vi har nu förståelsen att kunden aldrig tänkt att betala för dessa däck redan ifrån början. Detta kan jag anse då borde kunna rubriceras som stöld alternativt grov stöld. Uppsåtet var klart och tydligt att förse sig med dessa däck och undgå betalning.

Kan detta vara Stöld alternativt Grov stöld?

mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Stöld innebär att man tar någonting utan tillåtelse från någon annan (8 kap. 1 § brottsbalken). Eftersom att ni har lämnat ut däcken frivilligt mot löfte om betalning har det inte skett en stöld. Om kundens syfte däremot aldrig har varit att betala för däcken, trots att ni kom överens om ett pris, har ni blivit utsatta för ett bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken). Beloppsgränsen för när ett bedrägeri blir grovt bedrägeri går vid fem prisbasbelopp, det vill säga 238.000 kronor. Även andra omständigheter kan vägas in för att ett bedrägeri ska bedömas som grovt, t.ex. om gärningspersonen använt falsk legitimation eller om brottet har inneburit synnerligen kännbar skada (9 kap. 3 § andra stycket brottsbalken).

Min bedömning utifrån din fråga är att ni kan vara utsatta för ett bedrägeri av normalgraden men att det kan bli svårt att bevisa gärningspersonens uppsåt i händelse av en polisanmälan.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare