FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/10/2020

Vad är skillnaden mellan falsk angivelse och falsk tillvitelse?

Falsk angivelse och Falsk tillvitelse.

Hejsan. Jag undrar vad skillnaden på brotten Falsk angivelse och Falsk tillvitelse är. Har jag uppfattat brotten korrekt om jag påstår att Falsk angivelse är som ett upprättande av obefogad polisanmälan där man beskyller annan med skuld i avsikt att få denna dömd för brott? Och att Falsk tillvitelse är när någon uppsåtligen uppger annans identitet/personnummer, exempelvis i samband med poliskontroll för att slippa straffpåföljd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Falsk angivelse kan du dömas för om du anmäler en oskyldig person i syfte att personen ska bli dömd (15 kap. 6 § 1 stycket BrB).

Om du däremot anmäler en oskyldig person enbart för att besvära personen, d.v.s. du har inte för avsikt att personen ska bli döda, kan du dömas till falsk tillvitelse (15 kap. 7 § 1 stycket BrB).

Skillanden mellan de båda brotten är alltså vilken avsikt man har med anmälan. Om du uppsåtligen uppger annans personnummer och det ger upphov till skada eller olägenhet för den personen gör du dig skyldig till olovlig identitetsanvändning (4 kap. 6b § BrB).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare